Capitolul II
Cum a ajuns Vasile
marinar

S-a născut într-o familie de condiţie mijlocie. Tatăl, directorul unei şcoli
primare iar mama casnică.
Încă din clasele primare a prins gustul cărţilor şi astfel a ajuns să
citească pe Jules Verne, Nansen, Slocum, Amundsen şi alţii. Cum la acea vreme erau puţine cărţi de călătorii traduse în limba română
a început de la o vârstă fragedă să buchisească în limba engleză. Încet, încet
a ajuns să înţeleagă tot mai bine engleza. Multe cărţi şi reviste le
împrumuta de la biblioteca oraşului. Biblioteca Astra era bine aprovizionată cu
tot felul de cărţi.
Tatăl
său nu era prea încântat de pasiunea fiului pentru călătorii, dar nu l-a
împiedicat să citească ce a dorit.
Visul
tatălui era ca Vasile să ajungă
un mare violonist! Doar că fiul nu avea nici-o tragere de inimă spre vioară. Cu
toate lecţiile luate în particular, progresul era modest. Vasile nu era lipsit
de auz muzical. Dacă ar fi fost după el, ar fi preferat acordeonul sau pianul.
Dar tatăl a spus că nu are bani de pian, iar acordeonul este pentru muzicanţi
de cârciumă, făcându-se că uită faptul că mama lui Vasile cântase la acordeon
şi chiar bine…
Prin clasa X-a împreună cu colegul şi prietenul Nicu, fiul unui avocat de frunte al oraşului,
s-au gândit să construiască împreună o barcă şi să plece într-o călătorie pe
Olt… chiar până la Dunăre… Au găsit
planurile unui slup în Ziarul Călătoriilor şi s-au apucat de treabă.
Avocatul avea la marginea oraşului o casă nelocuită cu grădină mare şi acolo,
băieţii şi-au stabilit atelierul.
Mare parte din bani veneau de la Nicu, care-l tapa pe tatăl său. Aportul lui Vasile era mai modest,
dar s-a dovedit mult mai îndemânatic la lucrurile practice.
Încet, încet construcţia a început să prindă contur. Foarte preţios a
fost ajutorul primit de la un tâmplar care în tinereţe fusese marangoz pe un
caic. În vacanţa de după clasa XI-a au reuşit să-şi transporte “copilul” pe
unul din lacurile din Dumbravă, când au constatat că iola pluteşte dar ia apă…
Au răsfoit din nou cărţile şi revistele şi au mai aflat câte ceva despre
călăfătuire. O lună de zile a trecut în
căutarea unui catarg de 5m. Până la urmă scăparea a venit de la proprietarul
magazinului cu scule de pescuit, care a făcut rost de un catarg din bambus,
uşor şi solid dar şi scump. Au mai întâmpinat ceva probleme şi cu
confecţionarea celor două vele, dar i-a descurcat un bătrân croitor. Până la
urmă a ieşit o ambarcaţiune de cca 5m, ceva între iolă şi slup cu un derivor de
vre-o 50cm, cu velă randă şi un foc. Era ne-puntată, doar la prova şi pupa avea câte un
compartiment acoperit pentru bagaje.
Sora lui Nicu, mai mică cu cinci ani decât aceştia a insistat să pună
un nume bărcii şi a propus “Lebăda”,
barca fiind vopsită în alb având doar o dungă albastră dealungul copastiei iar
pânzele fiind tot albe. Un pictor din oraş a venit şi a pictat o frumoasă
lebădă pe ambele părţi ale provei, iar pe pupa a scris cu albastru numele
bărcii.
Au stabilit să plece imediat după examenul de bacalaureat, programând o
vacanţă de o lună de zile.
La câteva zile după terminarea examenului de bacalaureat cu diplomele în
buzunar, au făcut ultimele pregătiri şi când gata să plece, tatăl lui Vasile
s-a opus categoric cerându-i să se pregătească pentru examenul la conservator. A intervenit avocatul şi
până la urmă cu chiu cu vai a primit acordul. În acele momente, în mintea lui
Vasile a încolţit ideea de a fugi de acasă. Nu voia cu nici-un chip să devină
violonist.
Cu ajutorul avocatului au angajat un camionagiu care să-i transporte
pînă la Câineni, unde aflaseră ei că
este uşor să pună barca la apă, fiind suficient de adâncă fără bancuri de nisip
periculoase.
Au navigat fără probleme câteva zile, au probat şi velele, seara oprind
la mal, au pescuit, au prăjit peşte la proţap, s-au distrat destul de bine. Apoi
după zece zile aproape fără să-şi dea seama, băieţii au pătruns pe Dunăre. După
câţi-va kilometri au zărit portul Turnu Măgurele unde au acostat. De acolo Nicu
a telefonat acasă pentru ca familiile să
ştie pe unde hălăduiesc. A aflat că trebuie să-l aştepte pe avocat care vrea
să-i vadă. A reuşit să-l convingă să-i lase să mai meargă pe Dunăre până la
Zimnicea, unde să se întâlnească.
Acostând la cheul portului Zimnicea, au fost interpelaţi de comandantul
portului:
- Voi sunteţi băieţii d-lui
avocat?
- Da…
- Legaţi barca la babáua
aia. O să fie păzită de paznic. Nu vă faceţi probleme n-o să dispară nimic. Haideţi
să vă arăt cămăruţa la dormitorul portului. Puteţi dormi acolo la noapte.
A doua zi, avocatul a “debarcat” dintr-un Ford negru elegant, i-a
îmbrăţişat pe băieţi apoi după ce le-a ascultat poveştile le-a spus:
- Băieţi, se apropie ziua să vă
întoarceţi acasă. Nicu trebuie să plece la Paris , Tu Vasile ce vei face? Mergi la
conservator?
- Nu. Am vorbit cu tata care a
spus că dacă nu merg la conservator să nu mă mai întorc acasă.
- Hm… Şi ce vei face?
- Nu ştiu. Dar deocamdată aş vrea
să continui călătoria. Apoi voi hotărî ce am de făcut.
- Tată, spuse băiatul avocatului,
lasă-mă să mai merg şi eu. Este timp să ajung la examen.
- Bine băieţi. Dar trebuie să
luăm câteva măsuri. Pe Dunăre nu se mai poate naviga oricum. Trebuie să înregistrăm
barca la căpitănie, apoi să vă obţin permisul de navigaţie şi să o asigurăm pentru accidente.
Băieţii făcură ochii mari.
- Chiar trebuie toate astea?
- Neapărat. Până aici aţi avut
noroc. Dar oricând puteţi fi controlaţi. Şi amenzile sunt mari. Ca să nu spun
că poate să vă fie confiscată
barca. O să aranjez cu căpitanul portului să vă facă actele.
- Tu Vasile, să vii cu mine la
colegul meu de aici din Zimnicea să aranjăm o problemă. O să-ţi fac acte de
proprietate pe barcă, să fii în regulă. Apoi când te vei hotărî ce vrei să faci
mai departe, o ţii sau o poţi vinde.
- Bine spuse Vasile, dar Nicu a
contribuit la barcă cel mai mult. Nu poate fi numai a mea.
- Nicu va pleca din ţară , deci nu mai are nevoie de barcă. Sunteţi prieteni
aşa că nu este nici-o problemă să fii
singurul proprietar.
Căpitanul portului le-a eliberat actele necesare iar un angajat al portului
le-a pictat un număr pe ambele laturi spre pupa bărcii.
La plecare, avocatul le-a înmânat
fiecăruia un plic cu bani. Vasile nu a
vrut să primească, dar avocatul i-a spus că e doar un împrumut şi o să-i înapoieze
când va ajunge pe picioarele lui.
A doua zi, băieţii s-au îmbarcat dotaţi cu toate actele în regulă. La
pupa bărcii flutura mândru drapelul României primit în dar de la căpitanul
portului. Pe un vânticel de sud, au ridicat randa, după amiaza au hotărât să nu
acosteze în portul Giurgiu
şi s-au oprit peste noapte pe insula Slobozia la mică distanţă de port.
În zilele următoare au mers pe
Dunăre în jos, oprind seara pe câte o insuliţă, până la Brăila unde vrând ne-vrând Nicu şi-a luat
rămas bun, s-a urcat în tren şi a plecat spre casă. Îşi
vor scrie din când în când. Se vor revedea doar peste câţi-va ani.
Vasile cam pleoştit şi trist s-a hotărât să continue călătoria de unul singur. Cât va rezista şi unde o va termina, încă nu ştia. A plecat dinBrăila pe la amiază. S-a
oprit pentru noapte pe insula Veriga. Fiind singur, Vasile socotea că o
insuliţă este mai sigură decât malul Dunării. Aici şi-a numărat banii rămaşi, a făcut inventarul
lucrurilor din barcă. A doua zi s-a lăsat purtat de apa Dunării în aval.
Următoarea noapte a petrecut-o pe insula Scunda înainte de intrarea pe braţul
spre Tulcea. Aici a fost găsit de o şalupă de patrulare, marinarii i-au legat barca la remorcă şi l-au
dus la Tulcea, unde i-au verificat actele apoi au cerut şi primit o confirmare
de la căpitănia Zimnicea. A trebuit să spună povestea călătoriei. Marinarii
l-au ascultat cu mirare şi a primit aplauze apreciative. Întrebat fiind până
unde vrea să mai meargă, acesta a spus, Sulina. Marinarii l-au ivitat să
viziteze Tulcea, apoi l-au poftit la masă. A doua zi a plecat mai departe,
însoţit o bucată de timp de şalupa de patrulare. Apoi aceasta l-a părăsit şi
Vasile şi-a continuat drumul down to the sea. Spre seară a ajuns la Sulina, unde a fost surprins să afle că era
aşteptat. Căpitănia de la Tulcea anunţase
pe cei de la Sulina. A trebuit din nou să
povestească despre călătoria sa, ascultată cu interes de publicul aflat în faţa
căpităniei. Întrebat ce va face în continuare, Vasile a răspuns că se mai
gândeşte.
Nava Sulina
(Notă: Nava de
pasageri Sulina construită la şantierele navale DDSG din Wiena făcea curse între
porturile Tulcea şi Sulina.)
Vasile cam pleoştit şi trist s-a hotărât să continue călătoria de unul singur. Cât va rezista şi unde o va termina, încă nu ştia. A plecat din
Sediul CED
(Notă: CED = Comisia Europeană a Dunării
s-a înfiinţat la data de 4 Noiembrie 1856 cu sediul la Galaţi iar ulterior la
Sulina. Primii membri au fost: Austro-Ungaria, Franţa, Marea Britanie, Rusia,
Prusia, Sardinia şi Turcia. Din anul 1878 a făcut parte şi România.)
A fost vizitat şi de unul din şefii CED* care l-a felicitat pentru
performanţă, dar şi de un misit turc care s-a oferit să-i cumpere barca. Vasile
a refuzat, dar a doua zi dimineaţă a apărut un grec cu aceiaşi propunere. În
timp ce grecul vrând să-l păcălească propunea o sumă derizorie, a apărut din
nou turcul, care uitându-se urât la grec i-a oferit o sumă ceva mai mare, dar
tot nu prea cinstită. Au început să se certe între ei, pînă când Vasile
plictisit, i-a trimis la plimbare asigurându-i că dacă se hotărăşte, o să-i
anunţe.
Spre seară şeful de la CED l-a invitat la o mică serată la clubul din
apropiere, unde a întâlnit mulţi din oamenii importanţi ai Sulinei. Soţiile şi
fiicele lor l-au asaltat cu cereri de poveşti. Il priveau ca pe un animal
exotic. Auzi, să navighezi cu o barcă tocmai de la Sibiu …
Discutând cu unul, cu altul, şi primind multe informatii despre vreme,
Vasile s-a gândit că ar putea încerca să iasă pe mare pînă la Constanţa . I-a împărtăşit ideea sa
Căpitanului portului, care a clătinat din cap, spunând că e periculos, că marea
nu e Dunărea, etc. etc.
Totuşi Vasile a spus că va încerca, astfel că în dimineaţa următoare s-a
trezit cu noaptea-n cap şi a început să se pregătească de plecare.
La un moment dat s-a apropiat de
el o barcă cu un pescar bătrân la vâsle.
- Bună dimineaţa domnişorule.
- Bună dimineaţa.
- Auzii că ieşi la mare.
- Da vreau să încerc. Poate
reuşesc să ajung la Constanţa .
Pescarul a început să-i dea câteva sfaturi care apoi s-au dovedit foarte
utile.
- Să ieşi la mare pe la ora zece, că atunci se iscă un
vânticel de nord, care o să te ajute s-o iei binişor spre Înainte de al părăsi, pescarul i-a dăruit doi calcani uscaţi.
În ultimul minut, a primit de la
comandantul navei militare un colac de salvare, pentru caz de nevoie. Pregăti şi
vâslele să le aibă la îndemână.
La ora zece, Vasile s-a desprins de la cheu s-a lăsat în voia curentului
şi a pornit spre mare, aparent plin de curaj, dar cu inima cât un purice.
Trecând prin faţa sediului CED se uită la giruetă, dar aceasta stătea
nemişcată cu săgeata spre sud. Cu puţin înainte de far, simţi din spate un uşor
curent. Se gândi că ar fi bine să ridice focul, ceeace şi făcu. Viteza crescu
puţin, dar fără să simtă vre-o presiune la
eche. Era cu ochii-n patru. Nu voia să fie luat prin surprindere la
trecerea barei.
Peste câteva minute, şi-a dat seama că a trecut bara. A mai păstrat
direcţia ceva timp apoi a făcut volta sub vânt,
care se schimbase din N/V, focul a pocnit uşor, a mişcat din eche şi a luat-o
spre sud. Manevra făcută părea cea a unui marinar cu experienţă, dar era doar
norocul începătorului, după cum va recunoaşte el mai târziu. Dealtfel era atât
de preocupat cu maneva că nici n-a avut timp să se gândească dacă face bine sau
nu… La un sfert de milă în faţa Sulinei a văzut câteva nave militare, dar nu
le-a băgat în seamă fiind ocupat să ridice randa. În schimb a fost el cel băgat
în seamă. La bordul uneia, comandantul grupului se uita prin binoclu, la
manevrele lui.
După câteva minute, o navă s-a apropiat de el şi prin portavoce a fost
întrebat:
- Cine sunteţi, de unde veniţi şi unde mergeţi.
Şi-a spus numele, numărul
matricol al bărcii şi cu o uşoară ezitare a spus, de la Sibiu cu destinaţia
Constanţa.
Vocea a întrebat din nou:
- Cum adică de la Sibiu ?
Vasile a răspuns;
- Am coborât pe râul Olt, am
ieşit la Dunăre şi am ajuns până aici…
După o tăcere de câteva minute a
mai fost întrebat dacă are nevoie de ceva,
apoi i-au urat drum bun şi nava s-a îndepărtat.
După ceva timp vântul s-a mai intensificat puţin, dar marea a ramas
bună, abia vălurită. Vasile a avut grijă să nu piardă din vedere linia coastei,
navigând cam la 500-600m de mal. Pe la ora 4 dupa amiaza a zărit farul de la intrarea
pe braţul Sf. Gheorghe şi s-a hotărât să înnopteze acolo.
Farul vechi de la Sf. Gheorghe
A fost înlocuit cu unul nou
în 1937.
Cu destulă greutate, ajutându-se şi cu o vâslă, a reuşit să intre pe fluviu, apoi la câteva
sute de metri pe malul stâng a zărit primele case ale satului. A acostat la
pontonul unde mai erau legate câteva bărci pescăreşti. Imediat a fost văzut de
câţi-va copii care s-au repezit la ponton strigând cât îi ţinea gura. Peste
drum de ponton o pescărie, de unde a ieşit un pescar în vârstă, care-l privea
cu uimire.
- Da’ de unde apăruşi domnule, se
miră pescarul.
- Bună ziua. Am venit de la Sulina
şi aş vrea să înnoptez pe aici dacă se poate.
- Se poate cum nu. Da sîngur la aşa drum lung?
Mirarea pescarului a fost fără
margini când a auzit de unde vine de fapt.
- Noa asta n-am mai văz`t. Da` ai
coraj cu caru` domnule.
- Spune te rog unde pot sa leg
barca.
- Uite colea, lângă lotca de la
mal. Acolo e bine.
Vasile şi-a legat bine barca de o
babá
de lemn de pe debarcader apoi l-a urmat pe pescar. În partea dreaptă a
pescăriei pe o podină era o sobă de fier, pe care fierbea un ceaun şi o masă
lungă cu laviţe pe ambele părţi.
- Domnule peste vr-o oră vin şi băieţii de la pescuit, o
să pregătim peştele, pînă atunci se face şi ciorba şi ne vom aşeza să mâncăm.
Din pescărie a apărut şi o femeie ce trebăluia ceva pe la sobă dar se
uita curioasă la Vasile. După puţin timp au început să apară bărcile
pescarilor, să descarce peştele iar în pescărie, o parte dintre pescari şi
câteva femei au început să cureţe peştele, să-l pună pe categorii, apoi în
lădiţe cu gheaţă, adusă din gheţăria situată nu departe, alţi peşti au fost
puşi în butoiaşe cu sare, la fel şi icrele.
După vre-o trei ore, munca s-a terminat şi moş Alexe, pescarul cel în
vârstă, a chemat oamenii la masă. Pe Vasile l-a instalat în capul mesei, la
celălalt cap fiind locul lui moş Alexe.
Apoi l-a prezentat pe Vasile, a spus o rugăciune a facut o cruce şi i-a
îndemnat să mănânce. Pe mijlocul mesei tronau câteva castroane mari cu
ciorbă de peşte iar pe nişte tăvi peştele fiert scos din ciorbă şi bucăţi mari
de mămăligă. Fiecare avea în faţă un
castron mare de metal, în care îşi punea fiecare, mai întâi ciorba sau peştele
fiert după dorinţă. Copii pescarilor au primit şi ei câte un castron cu ciorbă
şi peşte, pe care le-au mâncat aşezaţi pe marginea podinei.
Vasile şi-a adus aminte că în “magazia” bărcii avea vre-o trei sticle cu
rachiu alb, pe care băieţii îl luaseră cu ei “dac-o fi nevoie”. Cum nevoie n-a
fost, rachiul era intact. S-a scuzat puţin,
s-a dus la barcă şi a adus o sticlă pe care i-a înmânat-o lui moş Alexe.
La vederea sticlei, chipurile pescarilor s-au luminat ca prin minune. Moş Alexe
a cerut un pahar, a turnat rachiu în pahar şi-a făcut cruce, a băut primul apoi
a dat de băut pe rând la toată lumea, bărbaţi şi femei.
De unde până atunci îl priveau cu oarece reticenţă, din acea clipă
Vasile a crescut în ochii pescarilor, care acum îl priveau prietenos.
După cină, unii au plecat spre casele lor, alţii au mai rămas la o pipă
şi o poveste. Aşa a aflat multe despre viaţa deloc uşoară a pescarilor, că mai
există două pescării situate ceva mai sus, că la Portiţa este o echipă tot din
Sf. Gheorghe, unde şef este vărul lui moş Alexe.
Noaptea a petrecut-o în barcă în sacul de dormit, iar dimineaţa s-a trezit
o dată cu pescarii care trebuiau să iasă pe mare la pescuit. Moş Alexe a
poruncit unui pescar să-l ia la remorcă pe Vasile, până dincolo în mare. Vasile
şi-a luat rămas bun a strâns mâna tuturor pescarilor, moş Alexe chiar l-a îmbrăţişat,
i-a urat drum bun şi i-a spus ca la escala de la Portiţa să-l caute şi să-l
salute pe moş Andrei. Acesta o sa aibă grijă de Vasile.
Pescari din Sf. Gheorghe
Vântul având câteva căderi, la Portiţa a ajuns abia pe la şapte seara. A
intrat pe gura destul de strâmtă şi imediat a văzut nişte căsuţe acoperite cu
stuf şi câteva bărci trase la mal pe partea dreaptă a limanului. Cum vântul
nu-l mai ajuta, a pus mâna pe vâsle şi încet a ajuns la un debarcader la care
erau trase câteva lotci.
A dat bună ziua şi a întrebat dacă poate acosta acolo. Pescarii l-au
privit cu curiozitate, dar nu au răspuns nimic. Unul din ei a strigat ceva şi dintr-o
căsuţă a apărut un pescar în vârstă cu o barbă albă, care l-a privit. Vasile a
întrebat dacă dumnealui este moş Andrei.
- Eu îs da’ dă unde mă cunoşti? A întrebat pescarul mirat.
- Eu îs da’ dă unde mă cunoşti? A întrebat pescarul mirat.
- Moş Alexe de la Sfântu mi-a zis
să vă caut şi să vă salut din partea lui.
- Aaaa îl cunoşti pă Alexe? Bine
domnule apoi dacă-i aşa acostează fără grijă.
Vasile a trebuit să povestească
din nou, toată călătoria lui, alegându-se cu exclamaţii de uimire din partea
pescarilor. Restul a decurs aproape aidoma ca în seara trecută, după ce Vasile
a scos sticla cu rachiu, atmosfera s-a încălzit.
In ziua următoare cu noaptea-n cap, tot cu ajutorul pescarilor, Vasile a
ieşit la mare, a pus cap compas Constanţa .
La un moment dat, a zărit în depărtare un hidro-avion, care s-a apropiat de el,
i-a dat un ocol , apoi s-a îndreptat spre sud.
Având vântul constant valurile nu depăşeau o jumătate de metru, Vasile a
navigat liniştit. Spre amiază a zărit satul Năvodari şi s-a petrecut cu câteva
bărci pescăreşti. Când mai avea câteva mile până la Constanţa , vântul s-a înteţit şi pânza randei
a început să pocnească. S-a gândit că e mai bine s-o coboare, ceeace a şi
făcut, a rulat-o frumos a legat-o de barcă şi a continuat drumul numai cu
focul.
La un moment dat, dinspre Constanţa
a apărut o şalupă, care s-a apropiat de el. Un marinar militar l-a întrebat
cine este şi unde merge. Vasile a răspuns, după care marinarul i-a spus că are
ordin să-l remorcheze până în port. I-a spus să coboare focul, apoi i-a aruncat
o parâmă, pe care Vasile a legat-o de micul bompres de la prova şi au pornit
spre port.
A fost dus în portul militar, unde la cheu la un ponton pentru bărci, un
militar i-a legat Lebăda de o babá. Un
tânăr locotenent s-a apropiat de el şi i-a spus că domnul comandant vrea să-i
vorbească.
Au mers spre o clădire din apropiere, au intrat şi a fost condus într-o
cameră mare unde erau mai mulţi ofiţeri. Unul din ei s-a apropiat şi a spus:
- Iată-l şi pe temerarul nostru
navigator. Eu sunt căpitan-comandorul M… şi te-am văzut acum trei zile cum ai
trecut bara Sulina. Am vrut să te cunoaştem.
Apoi s-a adresat celorlalţi:
- Domnilor, vă prezint o pasăre
rară… D-l Vasile J. skipperul ambarcaţiunii cu vele “Lebăda” care la vârsta
dumnealui a îndrăznit şi înfăptuit o călătorie extraordinară şi memorabilă pe
apele României, de la Sibiu până la Constanţa. Propun să-l invităm la masă,
apoi să ne povestească, câte ceva din aventurile dumnealui.
Apoi către Vasile:
- De barcă să nu ai grijă, este
bine păzită şi nu va păţi nimic.
……………………………………….
Vasile puţin emoţionat, nu ştia cu ce să înceapă povestea călătoriei
sale. I-a sărit în ajutor comandantul grupului de vedete, care i-a pus câte-va
întrebări, ajutându-l să intre în rolul de povestitor. La sfârşit, ascultătorii
l-au răsplătit cu aplauze care ce e drept, i-au mers la suflet. Unul din
ofiţerii prezenţi i-a dăruit o şapcă de
marinar cu o ancoră brodată. La plecare căpitan-comandorul l-a întrebat:
- Ce vei face în continuare?
- Nu ştiu deocamdată.
- Vrei sa intri în marină?
- Da, aş vrea.
- Din păcate examenele au fost
deja, deci trebuie să aştepţi anul viitor. Cum stai cu banii?
- Păi, o să vând barca şi cu ce
mai am eu, mă descurc o vreme.
- Bine. Să mai treci pe la noi, poate găsesc eu ceva
de lucru pentru tine. Şi să nu renunţi. Ai talent de marinar.
Printre ascultătorii săi la popotă, era şi un reporter de la principalul
ziar constănţean. Acesta fusese la bordul vedetei de comandă, pentru a scrie un
articol despre viaţa marinarilor militari. Astfel că a fost şi spectator la aventura ieşirii
lui Vasile pe mare, de la Sulina.
L-a acostat pe Vasile şi l-a întrebat dacă nu ar fi de acord să scrie un
articol la ziar despre aventurile lui. I-a mai spus că ziarul său este dispus
să-i achite masa şi cazarea la un hotel,
pentru o săptămână. Ne-având altceva de făcut, Vasile a acceptat.
Reporterul l-a dus la hotel Elita, modest dar curat, unde l-a prezentat patronului, care i-a dat o
cameră acceptabilă. Pentru masă l-a asigurat la un birt din apropiere, condus
de un turc. Apoi au angajat un taxi cu care Vasile şi-a adus bagajele din
barcă. Găsind şi ultima
sticlă cu rachiu, i-a dăruit-o reporterului. Acesta l-a întrebat dacă vrea sa
vândă barca. Vasile a dat din umeri şi a spus că nu vede altă alternativă.
A doua zi a apărut reporterul care l-a dus la sediul ziarului, l-a
prezentat redactorului şef şi i-a arătat
planul pentru un articol care va apărea în 4-5 părţi. Acolo l-a cunoscut şi pe
directorul ziarului. Reporterul i-a spus:
Hotel Elita Constanţa
- Uite, în ziarul de mâine va
apare anunţul cu vânzarea
bărcii tale. Am dat adresa noastră, o să te ajutăm să găseşti un cumpărător
bun.
Apoi au început să lucreze la
seria de articole.
După vre-o trei zile, reporterul l-a anunţat că a găsit un cumpărător în
persoana unui afacerist bucureştean şi să-l lase pe el să trateze cu
cumpărătorul. Discuţiile au durat aproape o oră, după care Vasile s-a văzut în
posesia unei sume frumuşele.
Tot cu ajutorul reporterului a găsit o cameră de închiriat la familia unui marinar unde s-a mutat după
ce a încheiat contractul cu ziarul. Apoi Vasile şi a făcut socoteala “averii”.
A constatat că banii primiţi pe barcă adunaţi la cei avuţi anterior, cu puţină economie i-ar
ajunge ceva mai mult de un an de zile.
Ne-având nimic de făcut Vasile începuse să se plictisească. Dimineaţa
mânca în camera lui micul dejun servit de gazdă, un ou fiert, o bucăţică de
peşte şi un pahar cu lapte de capră. Apoi pleca la plimbare, la amiază şi seara
se ducea la birtul turcului unde s-a învăţat să bea cafea. După-amiezele stătea
la taclale cu câţi-va bătrâni marinari şi le asculta poveştile de pe unde
hălăduiseră ei. Cât era ziua de lungă bătea trotuarele Constanţei, stătea prin
portul comercial şi privea vapoarele, se mai ducea în portul militar unde îl
cunoşteau cam toţi.
Intr-o zi şedea pe o babá de la marginea cheului, când a văzut
un caic care a acostat lângă el. Un marinar a aruncat o parâmă pe cheu, Vasile s-a ridicat şi a legat-o bine de o babá. Marinarul
i-a mulţumit, apoi a sărit pe cheu pentru a lega şi pupa la mal. Căpitanul care
era la timonă a văzut toată scena.
- Tinere, mulţumesc de ajutor.
După şapcă văd că eşti
marinar. Ce faci aci pe cheu?
- Nimic domnule. Privesc
vapoarele şi aştept să treacă timpul.
Căpitanul barcazului l-a privit
mai lung apoi i-a spus:
- Dacă tot n-ai nimic de făcut,
aşteaptă să descarc corabia şi apoi să stăm puţin de vorbă.
Între timp pe cheu a apărut
un camion şi mai multe căruţe însoţite de câţi-va hamali. Tot atunci a apărut
un vameş cu care căpitanul a intrat în cabina barcazului, unde au stat mai bine
de o oră. La ieşire geanta vameşului arăta a fi mult mai grea decât la intrare.
Apoi a început descărcarea caicului, butoiaşe cu măsline, butoiaşe cu ulei de măsline, saci cu orez,
cu roşcove şi cu alune turceşti, saci cu cafea, cutii cu tot felul de citrice, stafide şi condimente, lădiţe cu mastică de Chios şi uzo de Corint. Cheul se
umpluse de arome mediteraneene. Câţi-va negustori verificau şi apoi semnau
actele pentru primirea mărfii. Peste toate astea trona Căpitanul care de la
bordul caicului supraveghea totul, cu ochi de vultur. Vre-o doi-trei
vagabonzi din port se apropiau încet
în speranţa vre-unei ciordeli. Dar servitorul unui negustor, înarmat cu un
ciomag noduros i-a pus imediat pe goană.
După ce a terminat descărcarea, căpitanul barcazului, l-a invitat pe
Vasile într-o locantă din apropierea portului.
- Eu sunt Kapitan Mustafa, se prezentă el.
Vasile s-a prezentat şi el.
- Băiete ai mai navigat? Pe ce
vase?
Vasile, cam stânjenit i-a răspuns
că a navigat doar cu barca lui de pe Olt pe Dunăre, apoi până la Constanţa . I-a povestit
pe scurt călătoria lui. Nu sunt chiar marinar, am doar autorizaţie să conduc
barca pe Dunăre.
Mustafa l-a privit mirat, apoi a
spus:
- Măi băiete dar asta nu ştiu să
se mai fi făcut. Oricum este ceva de laudă.
- Şi ce ai de gând să faci?
- Vreau să dau examen la Şcoala
Navală, anul viitor. Anul acesta am ajuns prea târziu.
- Unde locuieşti acum?
Vasile i-a spus unde iar Mustafa
a exclamat:
- Aaaa îl cunosc. Am navigat
odată cu el. Om bun, acum e timonier pe…
- Ascultă în echipaj suntem numai
trei şi eu aş avea nevoie de încă un un om să mă ajute la timonă. Pe timpul
călătoriei ai casă, masă şi salariu. Te voi plăti mai bine decât pe un mus. Iar
dacă vei face treabă bună, vei primi şi cotă parte ca ceilalţi. Ai ocazia să
înveţi marinărie care o să-ţi fie de folos la şcoală. Dacă eşti de acord, mâine
o să mergem să-ţi scot brevet de marinar de la Căpitănie.
Vasile s-a gândit puţin, apoi a acceptat.
- Bine d-le căpitan. Dar mai
întâi trebuie să trec pe la d-l căpitan-comandor M… să-i spun ce voi face.
- Vin cu tine îl cunosc bine pe
d-l căpitan-comandor.
Vasile a fost angajat cu acte în regulă, apoi căpitanul Mustafa i-a
arătat tot caicul. Pentru curioşi voi face o scurtă descriere. Caicul construit din lemn cu armături metalice avea cam 20 metri lungime şi aproape cinci lăţime, cu prova
ascuţită curbată în sus, iar pupa cu o curbură ceva mai mică. Spre pupa avea un
ruf care conţinea timoneria, cabina căpitanului, cazarma echipajului şi cambuza.
Tot la pupa era o mică cabină, care se
dovedi a fi un wc cu deschidere direct în mare…
Era dotat cu un catarg spre prova care susţinea o randă, un foc şi un
zburător. În cală la pupa era montat un motor aproape nou Deutz-Brons de 80 Cp iar până în prova magazia de mărfuri unde se putea încărca cca 200 tone de marfă.
Caicul era destul de rapid, putând dezvolta în condiţii bune cu ansamblul
motor-vele o viteză de până la 17-18 noduri. La pupa cu litere de bronz aplicate - Sirena, un nume destul de exotic, iar dedesubt portul de bază, Constanţa .
Echipajul era compus din Mustafa - căpitan, Geani - timonier şi Florică – mecanic. Apoi Vasile – marinar de punte, care era folosit peste tot, la timonă, gresor la motor, spălător de punte, la ridicat velele şi la bucătărie unde a învăţat să facă tocana zilnică.
Echipajul era compus din Mustafa - căpitan, Geani - timonier şi Florică – mecanic. Apoi Vasile – marinar de punte, care era folosit peste tot, la timonă, gresor la motor, spălător de punte, la ridicat velele şi la bucătărie unde a învăţat să facă tocana zilnică.
S/V Sirena
Mustafa i-a cerut să fie prezent la bord în
fiecare dimineaţă pentru a afla data următoarei călătorii. A avut noroc ca
prima călătorie să fie până la Odesa pe o vreme destul de bună, astfel că s-a
familiarizat destul de uşor cu timona şi cu capriciile caicului. În schimb
următoarea, la Istanbul ,
cu cherestea şi mangal a fost altfel.
Imediat ce au dublat capul Caliacra, vântul s-a intensificat, marea s-a
montat şi caicul a început să salte pe valuri din ce în ce mai mari scârţâind
şi gemând din toate încheieturile. Cu vânt travers din Est de forţa 7-8 Bf, caicul
era împins spre ţărm, fiind nevoie de efort maxim pentru a ţine direcţia din timonă. Păcănitul
motorului deabia se mai auzea în şuierul vântului, dar continua să-şi facă
datoria conştiincios. Mustafa a fost obligat să coboare ambele vele. Viteza nu
mai depăşea 4-5 noduri. Cum vântul se intensifica şi valurile creşteau în
înălţime, au fost nevoiţi să pună prova pe val spre Est, astfel că ore bune nu
au parcurs nici măcar o milă spre Istanbul.
Chinul a durat peste 24 de ore. Au trecut două zile mari şi lungi până
au ajuns să acosteze la Istanbul. Aici Vasile a avut ocazia să cunoască
balcanismul în toată splendoarea lui. Timpul nu mai avea preţ. O promisiune de
“acum” sau “imediat” putea sa însemne şi 2-3 zile. A mai aflat despre valoarea
bacşişului, fără de care nu se putea rezolva nimic. Bacşiş la Căpitania
portului să nu te oblige să acostezi în cine ştie ce colţ al portului, la vameşi să închidă ochii, să fie totul în regulă, la doctorul portului
să nu te pună în carantină, la şeful încărcătorilor să descarce repede, apoi să
încarce repede. Fără bacşiş putrezeai la
cheu unde taxele creşteau zilnic.
Au urmat voiaje la Izmir , Pireu, Beirut şi Alexandria .
De multe ori încărcau şi descărcau mărfuri pe ascuns. Probleme n-au avut
nici-odată. Mustafa ungea cu bacşişuri peste tot unde se simţea nevoia. Într-unul
din voiaje au dus la Izmir
cherestea şi butoaie cu vin de Vrancea, care au fost descărcate în secret,
noaptea. Apoi au încărcat câteva zeci de lăzi destul de grele şi au plecat spre
Alexandria . Au
ajuns în apropierea Alexandriei într-o dimineaţă în zori, unde au fost
întâmpinaţi de două feluci în care au transbordat lăzile. Vasile a observat că
Mustafa se arăta foarte grăbit şi pusese pe Geani, să supravegheze marea prin binoclu. Apoi au
plecat în mare viteză cu velele ridicate şi motorul turat la maxim. Desigur că
Mustafa n-a catadixit să-i spună ce era în acele lăzi, dar Vasile s-a gândit la
ce era mai rău, adică arme. Mai ales că
la orizont apăruse o navă de patrulare egipteană care se îndrepta spre ei. Dar
au avut noroc. Florică scotea maximul din motor, iar vântul din pupa i-a ajutat
şi au ieşit repede din apele egiptene iar echipajul s-a mai înseninat la faţă
şi au început chiar să glumească. La întoarcere la Constanţa, Mustafa a ridicat
de la bancă o mare sumă de bani, apoi a chemat echipajul şi le-a înmânat câştigurile fiecăruia. Vasile
a holbat ochii surprins de suma primită. Era asigurat pe multă vreme.
Aşa a trecut aproape un an şi a venit timpul să se prezinte la examen.
Acum Vasile era deja un marinar cu experienţă.
Când s-a prezentat în faţa comisiei de examinare, a constatat că
aventura lui era bine cunoscută şi chiar a observat câteva zâmbete binevoitoare
pe faţa ofiţerilor examinatori, lucru destul de rar.
- . -
- . -
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu