“ O luptă-i viaţa ,deci te luptă,

Cu dragoste de ea, cu dor.

Nimic nu-i mai de râs ca plânsul,

In ochii unui luptător”

(Gh. Coşbuc)

Capitolul XXI
Din nou la Şlîpra

   Ieremia bătu la uşă, intră şi spuse:
- Dl. Comandor vă caută la telefon.
- Am onoarea d-le Comandor.
- Salut Căpitane. Ce mai este nou la voi?
- Nimic nou dle Comandor. Rutina zilnică. Aşteptăm noi misiuni.
- Dacă eşti nerăbdător, să ştii că o să ai… Îl mai ţii minte pe oberst Kohlrab?
- Da, d-le Comador.
- Nici el nu ne-a uitat. Are o misiune pentru voi în acelaşi loc. Numai că de data asta veţi  însoţi trei nave. Urcă-n şalupă şi vino la Comandament. Vom discuta mâine dimineaţă la ora opt.

   În biroul Comandorului se afla arogantul şi distantul oberst Kohlrab din Abwehr şi încă un ofiţer care-i fu prezentat drept Oberleutnant Erpel comandant de Schnellboot.
- D-le Căpitan, te aşteaptă o nouă misiune la capul Şlîpra. Trebuie transportaţi câţi-va oameni şi un nou lot de materiale, inclusiv muniţie. Oberst Kohlrab vă expune situaţia.
- Avem ordin să transportăm două plutoane de vânători de munte şi materialele necesare. Printre altele este o staţie radio de putere, două generatoare de electricitate şi carburantul necesar. Pentru aceasta am adus pe Dunăre trei schnellboote S-38 (nave rapide), două pentru transport, a treia a fost transformată în tanc de alimentare mobil, pentru re-alimentare la întoarcere. Transportul este deosebit de important în vederea operaţiunilor viitoare în munţii Caucaz. Nava dvs. are sarcina sa conducă navele noastre la locul de debarcare şi să asigure protecţia necesară. Comandamentul dvs. a aprobat ca pe traseu în timpul zilei să fiţi supravegheaţi şi protejaţi de la înălţime de două hidroavioane Z-501 de la baza Siutghiol, care vă pot alerta în caz de pericol. Descărcarea sper că va decurge destul de repede, deoarece  agenţii noştri de la Şlîpra au efectuat măsurători ale fundului şi navele noastre se vor putea apropia până la 25-30m de mal.
- Ce viteză şi ce autonomie au navele dvs? întrebă Vasile.
- Acesta nu este domeniul meu. Oberleutnant Erpel va expune situaţia.
- Putem atinge o viteză maximă de 39.5 Nd, dar pe timp îndelungat nu putem depăşi 38 Nd, autonomia este de 800 Mm. Deci la întoarcere avem nevoie de re-alimentare.
- Da asta este o problemă în plus, spuse Vasile. Traseul dus-întors este de 1140 Mm în condiţii normale. Dar acum situaţia este diferită. Putem fi atacaţi, deci consum mai mare, timp mai lung din cauza diferenţei de viteză. Data trecută noi am navigat cu 50 Nd. Dar acum dacă trebuie să menţinem numai 38 Nd va fi mai dificil. Nava de alimentare ce capacitate are?
- Cca 300 To.
- Daaa… Cred că ar ajunge. Dacă navigăm fără probeleme Vulturul nu va avea nevoie de re-alimentare.
- Nava dvs. poate atinge o viteză de 50 Nd? întrebă Erpel.
- Da, la viteza de croazieră. Dacă este nevoie putem atinge 62 Nd, desigur cu consum mult mai mare de carburant.
- Aber das ist fantastisch spuse Erpel. Cine a produs aşa o navă?
- Este o navă româneasca proiectată şi construită la noi la şantierul de la Galaţi. Desigur că Vasile nu suflă o vorbă despre contribuţia englezilor.
- Absolut fantastisch. Unglaublich! Aşi putea vizita nava?
- Dacă Comandamentul permite.
- Da este posibil cu excepţia sălii motoarelor pentru care este nevoie de aprobare specială de la St.M. al marinei, spuse Comandorul. Era bucuros să mai dea peste nas aroganţilor germani.
- Erpel fu puţin dezamăgit dar nu renunţă la ideea vizitei.
   După ce au conceput planul expediţiei, Erpel l-a invitat pe Vasile să viziteze vedetele. Le-au găsit într-o parte mai ferită a portului unde Vasile a vizitat vedeta de comandă. Trebuie spus că n-a fost prea impresionat de cele văzute. Considera Vulturul net superior.
Vedeta transformată în tank de aprovizionare păstrase intactă doar artileria de punte,    cele două tuburi lans-torpile fuseseră dezafectate iar echipajul redus la minim.

Vedeta rapidă S-38
(Nota: Vedeta blindată S-38 de producţie germană avea 35m lungime, deplasament 93 To, echipată cu trei motoare Daimler-Benz de 2200 Cp, putea dezvolta o viteză maximă de 39.5 Nd. Avea două tuburi lans-torpilă de 533mm, un tun binat de 20mm şi o mitralieră MG-34).

   A doua zi dimineaţa Vasile îl chemă pe Puiu-Mam şi-i spuse:
- Puiule, astăzi vei face onorurile bazei. Vor veni trei nave germane, iar comandanţii lor doresc să viziteze Vulturul. Vor ancora pe Dunăre iar tu să fii pregatit să-i aduci la mal. Vei fi amabilitatea în persoană, le arăţi tot ce vor cu excepţia sălii maşinilor, care va fi închisă. Cum debarcă îi aduci la mine, eu o să-i servesc cu o cafea, apoi tu îi iei în primire. Le răspunzi la întrebări, dar despre motorizare nici-o vorbă. După vizită le faci invitaţia să ia masa cu noi şi după aceea  la revedere.
- Am înţeles. Dar cu ce ocazie pe la noi?
- O să-i însoţim într-o misiune la Şlîpra.
- Au… Iar acolo?... Sper să n-avem probleme pe parcurs.
- Vom merge pe vechiul traseu. Vom fi însoţiţi şi de două hidroavioane de la baza 101. Ne vom face treaba cât se poate de bine.

   Puţin înainte de amiază cele trei nave germane au sosit şi au acostat una lângă alta la debarcaderul exterior al bazei, cei trei ofiţeri germani au coborât pe mal unde i-a primit Puiu-Mami. Acesta i-a condus la biroul lui Vasile, unde comandantul formaţiei oberleutnant-ul Erpel i-a prezentat pe ceilalţi doi comandanţi de navă, leutnant Fuhrmann şi leutnant Nessel. Vasile i-a poftit să ia loc, i-a servit cu o cafea şi un coniac şi le-a spus că Puiu-Mami îi va conduce să viziteze baza.
- După ce veţi vizita baza noastră, vă invit să luăm masa de amiază împreună, unde vom mai putea schimba câteva impresii.
   Baza în sine nu le-a suscitat cine ştie ce interesul, cu toate că au privit cu atenţie totul,  au ascultat explicaţiile aspirantului şi dădeau din cap aprobator. Dar vizita la bordul Vulturului, a făcut o cu totul altă impresie. Cei trei nemţi au privit cu uimire şi cu interes major, tot ce le-a arătat Puiu-Mami, au pus întrebari iar Erdel şi-a exprimat regretul că nu pot vizita şi sala maşinilor. Au fost impresionaţi de construcţia vedetei, au privit uimiţi cabinele luxoase şi luminoase precum şi cazărmile echipajului. Diversitatea şi cantitatea armamentului i-a pus pe gânduri.
   Dupa vizită, Vasile i-a condus la popotă unde i-a aşezat la o masă lungă, lângă ei luând loc Vasile, căpitanii Genaru, Blăjan şi Puiu-Mami ca translator. Au căscat ochii uimiţi de calitatea meniului servit. Un antreu format din icre negre, batog de crap, brânză telemea şi măsline însoţite de un rachiu vechi, o ciorbă pescărească de morun urmată de o tocană din carne de porc şi pasăre cu salată de ardei copţi şi un vin de Basarabia. Au observat că şi trupa avea acelaşi meniu, ceeace i-a cam uimit.
   La plecare spre Constanţa, Erpel le-a spus:
- Vă felicit şi vă invidiez pentru frumoasa navă ce o aveţi sub comandă. Încă-odată mulţumirile noastre pentru primire.
- Mă bucur că v-aţi simţit bine la noi. Ne vedem mâine la Constanţa, a spus Vasile.

   Vasile îi invită pe Genaru, Blăjan şi Tavi Puiu-Mami la el în birou.
- Domnilor mâine vom pleca la Constanţa pentru o nouă misiune. Vom însoţi cele trei nave germane într-un loc pe cale îl cunoaşteţi – cap Şlîpra. Dacă prima misiune a fost uşoară, de data asta este mai dificil, deoarece suntem în plin război şi putem întâlni inamicul la orice oră. D-le căpitan Genaru, vă rog să ordonaţi ca operatorul de la staţia radio de la bază să stea toată ziua pe recepţie. Îl puteţi folosi şi pe Spagheti, se pricepe.
- Apropo Puiule ia adu-l pe Spagheti să vorbesc cu el.

- Spagheti ia loc. Spune dacă este posibil să instalezi o staţie portabilă în timonerie dar cu o antena exterioară?  Să avem o acoperire puţin mai mare?
- Nici-o problemă d-le Comandant. Am montat una pe catargul bărcii cu motor şi se aude foarte bine de la peste 15 kilometri.
- Bine, atunci du-te şi rezolvă problema.
- La ce ne trebuie? Întrebă Puiu-Mami.
- Să putem vorbi cu nemţii, dar fără să fim auziţi de la sute de Km.
- Puiule, să avem în cambuză hrană pentru o săptămână. Să verifici şi muniţia. Plinul de carburant îl vom face la Constanţa.  Plecăm mâine cum se crapă de ziuă.

   A doua zi cum s-a zărit o geană de lumină, tot echipajul a fost în picioare, au luat micul dejun şi-au băut cafeaua şi Vulturul a plecat spre Constanţa. Pe comandă Vasile, Blăjan şi Puiu-Mami, scrutau pe rând orizontul prin puternicul binoclu de zi iar sus pe ruf un observator supraveghea cerul. Ajuşi în portul militar s-au oprit la punctul de alimentare, apoi Vasile a plecat să discute cu comandantul Erdel.
   Din păcate mai aveau de stat o zi în port, deoarece dintr-o eroare vagonul cu materiale fusese dirijat la Mangalia şi acum trebuia adus înapoi. Vasile a permis bordului liber să se plimbe prin portul militar iar el cu Blăjan au intrat la Comandamentul portului să raporteze telefonic întârzierea plecării. Acolo Vasile a întâlnit un fost coleg de la Academie căpitan şi el, care ocupa un post important. Au stat la taclale aproape o oră şi când să plece, pe uşă a intrat vice-amiralul Roşca să-i ceară ceva colegului lor. Amândoi au sărit în picioare şi au luat poziţia de drepţi. I-a privit scurt pe amândoi şi când să iasă pe uşă s-a întors brusc şi a spus:
- Voi cine sunteţi? Parcă v-am mai văzut.
- Sunt căpitanul Vasile J. comandantul NMS Vulturul şi al Grupului de Cercetare.
- Căpitanul Ion Blăjan, secundul navei.
- Vulturul? A da. Veniţi cu mine.
I-a dus într-un birou alăturat şi i-a poftit să ia loc.
- Am citit rapoartele referitor la misiunile voastre de la Jibrieni şi cap Şlîpra. A-ţi făcut treabă bună. Am auzit că misiunea de acum este în întârziere. Ce s-a întâmplat?
- Vagonul cu materiale dintr-o greşeală a CFR a ajuns la Mangalia. Chiar dacă încarcă până la amiază, tot nu mai putem pleca azi, vom avea 16 ore de navigaţie. Acolo trebuie să ajungem noaptea, pentru a putem debarca în siguranţă oamenii şi materialele. Vom pleca mâine dimineaţă la ora şapte.
- A-ţi văzut vedetele lor? Ce părere aveţi?
- Da, am vizitat-o şi în interior, spuse Vasile.
- Şi ce părere ai?
- Nu sunt rele, dar sunt net inferioare Vulturului şi ca viteză şi ca armament.
- Cu Vosper ai navigat?
- Da, în Anglia. Am făcut practică pe ele. Sunt mai bune decât S-38, mai manevrabile.
- Din păcate nu mai putem spera la Vosper, spuse Vice-Amiralul.
- Căpitane, la întoarcere să-mi faci un raport detaliat privind vedeta S-38, ce ai constatat  personal dar mai ales comportarea lor pe mare.
- Am înţeles.
- Daaa. Bine băieţi, la întoarcera  din misiune să-mi trimiteţi un raport detaliat.  Vă doresc succes.
- Mulţumim.

   Dimineaţa la ora şapte, Vulturul a plecat de la cheu iar la ieşirea din port a aşteptat ca cele trei vedete germane să se alinieze în urma lui.
- Puiule, transmite vedetei S1 să păstreze distanţa de o ancablură între nave şi să mărească viteza treptat până la 38 Nd.  (Pe timpul misiunii cele trei vedete germane au folosit indicativul radio S1, S2 şi S3 iar Vulturul S0).
   La ieşirea din apele teritoriale, staţia radio cu hidro-observaţia prinse viaţă:
- Barza, aici Gâsca 3.
- Aici Barza, pe recepţie.
- Bună dimineaţa. N-am apucat să vă mulţumesc pentru ajutorul primit în zona Chilia. Promit un coniac cu prima ocazie.
- Gâsca 3, te salutăm, bucuroşi să te avem în preajmă.
- Sunt în legătură cu Gâsca 5 care este în zona de interes. Nimic de semnalat, totul calm.
- Mulţumim Gâsca 3. 
La ora douăsprezece după un parcurs de 164 mile, au ajuns în punctul pentru schimbare  de drum.
- Puiule, comunicare pentru S1 - schimbare de drum cap compas 81.7*, confirmaţi şi urmaţi-ne.
- Primit confirmare d-le Comandant.
- Gâsca 3, aici Barza.
- Recepţie.
- Trecut punctul. Ceva nou?
- Nimic de semnalat. Drum clar şi curat. Se semnalează o uşoară formaţiune de nori în zona de interes.
- Mulţumim.

- Comanda aici sonarul.
- Recepţie.
- Mare banc de peşti la 20* tribord, distanţa 450m.
- Confirm.

- Comanda aici observatorul Ruf.
- Spune.
- Navă cu un catarg şi două vele la limita orizont, direcţia Sud.
- Confirm.

Seara la ora 21,30 mai aveau 54 mile până la obiectiv.
- Barza, aici Gâsca 3.
- Recepţie.
- Verificat drum, nimic deosebit de semnalat. Formaţiune noroasă subţire cu spărturi deasupra zonei de interes. Noi ne retragem la vatră. Ne revedem dimineaţă.
- Mulţumim, drum bun şi noapte liniştită.
- Dumnezeu să ne ajute pe toţi.

- S1 sind S0.
- Hier S1.
- Für alle Schiffe. Pentru toate navele. Porniţi lumina albastră de poziţie din pupa.
- Bestätigt.

- D-le Comandant am intrat în apele teritoriale, spuse timonierul.
- Mai mergem puţin, apoi o să reducem viteza.
- Puiule, mai avem 15 mile, transmite la S1 reducerea vitezei la 15 Nd. Să facem cât mai putină gălăgie.
- Pereanule, redu la 15 Nd.
- Confirm 15 Nd.

- Cabina radio. Cum stăm cu semnalul.
- QRK-4 QSA-5. Drept în faţă.
- Suntem cei ma buni, spuse Blăjan. Drept la ţintă…

- Mai avem 2 mile.
- Puiule, transmite la S1, viteza 5 Nd.
- Pereanule redu la 5 Nd.
- Blăjane, fără gălăgie, mitraliorii pe ruf.
- Se văd stâncile în faţă şi o luminiţă foarte slabă, câte trei sclipiri.
- Redu viteza la 1 Nd.
- Puiule transmite la S1, ocolire prin tribord, 150m până la plajă.
- Pereanule stop maşinile.
- S1 confirmă, s-a luat legătura cu grupul de la mal.

   Cele trei vedete trecură pe lângă Vultur şi opriră una lângă alta aproape de mal. Aveau pescajul mai redus decât Vulturul.
- Pereanule, cuplează motorul silenţios şi foarte încet înapoi. Bun aşa. Stop.
- Timonier cârma banda pentru rondou.
Vulturul execută un rondou complect şi opri la 200m de mal, cu prova spre larg. Blăjan care privea prin binoclul de noapte spuse:
- A început debarcarea. Tancul cu carburant este la mijloc. Au instalat conductele pentru realimentare.
- Blăjane spune oamenilor să mănânce până stăm la ţărm. Ieremie să ne aducă şi nouă  câteva sendviciuri. Peste câteva momente, Ieremia intră pe comandă cu o tavă plină vârf cu sandviciuri, urmat de ajutorul de bucătar care aducea o cană cu cafea şi una cu oranjadă.
- Ieremie, să duci ceva de mâncare şi oamenilor de veghe.
- Am înţeles.

- Mesaj de la S1, d-le Comandant. Întreabă dacă avem personal medical la bord. Un agent de la uscat este rănit.
- Spunele că avem.
- Cer să meargă sanitarul la ei.
- Refuzat. Să aducă rănitul la bordul Vulturului. Îl vom îngriji aici.
   Peste câteva minute o barcă se apropie de vedetă. Au lăsat o scară de frânghie în barcă şi cu mare greutate rănitul a fost ridicat la bord. De fapt era o femeie care prezenta o rană destul de urâtă la umărul drept.
- O duceţi în punctul medical şi sanitarul să se ocupe de ea.

Staţia radio portabilă cârâi ceva.
- S3 ne întreabă dacă putem prelua o tonă de carburant pentru echilibrarea navei. S2 a avut nevoie de mai mult pentru plin, deoarece consumul a fost mai mare pe drum, spuse Puiu-Mami.
- Întreabă-i care este sursa carburantului.
- Depozitul de la Constanţa.
- Bine să vină lângă noi.
   S3 plecă încet dintre cele două vedete, apoi întoarse şi se opri paralel cu Vulturul. Pereanu preluă conducta şi o potrivi cât de cât la gura rezervorului. Dimensiunile difereau. Mecanicul de pe S3 şi-a dat seama de diferenţa de diametru şi a început să pompeze foarte încet.

- S0 hier S1. Alles wurde heruntergeladen.
- Au terminat. Putem pleca.
Era puţin după ora două. Vasile a dat ordinul de plecare.
- Sala maşinilor, pornim.  Încet înainte.
Vulturul s-a îndepărtat încet de ţărm iar cele trei vedete s-au aliniat în urma lui.
- Puiule comunică nemţilor - cap compas 266*, viteza 10 Nd.
- Pereanule, viteza 10 Nd.
A mai trecut o jumătate de oră, după care Vasile spuse:
- Ne-am îndepărtat destul de ţărm, putem să trecem la viteza de drum. Puiule comunică la S1 viteza 38 Nd, să păstreze distanţa stabilită între nave.
- Comunicat şi confirmat.
- Puiule, radiogramă cifrată la Constanţa şi Galaţi. Misiune îndeplinită. Plecat spre casă.
- Am înţeles.

Ora 5:15.
- Barza aici Gâsca 3.
- Bună dimineaţa Gâsca 3.
- Suntem pe drum. Gâsca 5 la nivel superior. Nimic de semnalat. Peste o oră vom fi în zona voastră. Gâscanul şef vă transmite salutări.
- Mulţumim.

Ora 7:15.
- Comanda aici Cabina Radio.
- Spune.
- Nu am primit buletinul meteo.
- Ei firar să fie. Puiule n-ai dat vremea…
- Ahhh… scuzaţi-mă am uitat cu totul. Imediat fac buletinul.
Când erau în marş, de trei ori pe zi la ore fixe indiferent de loc erau obligaţi să transmită la Galaţi datele meteorologice din punctul respectiv ca: vizibilitate, nebulozitate, temperatura aerului, presiunea atmosferică, starea mării etc.

Ora 10:30.
- Barza aici Gâsca 3.
- Recepţie.
- Activitate navală în zona Tuapse. Mic convoi direcţia Nord. Cred că este ceva local.
- Recepţionat. Mulţumim.

 Ora 13:15.
- Puiule, nu uita, datele meteo.
- Acum le duc la Cabina Radio.

Ora 14:18.
- Puiule transmite la S1. Schimbare de drum cap compas 302*.
Vasile privi prin binoclu manevra vedetelor, care cu precizie nemţească se aliniau în urma Vulturului.
- Şef de echipaj, schimbă observatorul de pe ruf.
- Am înţeles, schimb observatorul.
- Cabina Radio
- Recepţie.
- Radiogramă Galaţi şi Constanţa, schimbat de drum.
- Confirm, schimbat drumul.
- Puiule, comunică la Gâsca 3 schimbarea de drum.
- Aici Gâsca 3. În acest moment lucrez la nivel superior. Gâsca 5 v-a văzut.

Ora 14:40.
- Ieremie să aduci pe Comandă sandviciuri şi cafea.
- La ordin d-le Comandant.

Ora 17:20.
Mai aveau 60 de mile până la Constanţa.
- Coteţul aici Gâsca 3.
- Formaţiune de avioane din direcţia Anapa pe 266*, ţinta probabilă Constanţa, 15 corbi la 4000m păziţi de 9 ciori la 5000m. Alertaţi Cuibul.
- Barza aici Gâsca 3.
- Am auzit Gâsca 3. Confirmăm mesajul.
- Cabina radio.
- Recepţie.
- Mesaj la Galaţi şi la baza GIC. Formaţiune de avioane inamice pe direcţia Ro.
- Confirm.
(Notă: 19 avioane inamice au atacat portul Constanţa. Din toată formaţiunea a scăpat doar un avion de vânătoare LaGG-3 care s-a întors acasă. Toate celelalte au fost doborâte.)

Ora 18:05.
- Barza aici Gâsca 3.
- Recepţie.
- Doi corbi însoţiţi de două ciori ieşit din formaţie, direcţia spre voi la 4000m. O cioară la rasul apei, aceiaşi direcţie.
- Recepţionat. Mulţumim.
- Blăjane, acţionăm alarma de luptă. Două bombardiere şi doi vânători vin la 4000m, spre noi. Cireaşa de pe tort, un vânător la rasul apei.
- Ne-a găsit vre-un avion de cercetare, spuse Blăjan.
- Nu cred, mai degrabă un submarin. Dacă era avion ar fi fost descoperit de Gâşte. 
- Puiule transmite la S1 alarma de luptă. Să nu deschidă focul decât la ordinul meu.
(Notă: Avioanele sovietice de vânătoare erau poreclite de români Ciori, cele de bombardament Corbi, cele de observaţie Coţofene, etc.)
Deodată din difuzor bubui o voce:
- Aici Şoimul 7. Berzelor, să nu deschideţi focul, de vizitatorii de la etaj ne ocupăm noi. Voi aveţi grijă de ăla care vine pe burtă...
- Recepţionat Şoimule. Suntem surprinşi să vă avem în ajutor.
- Primim mulţumiri la sticlă, după petrecere…

- Puiule transmite la S1, că avem ajutor aerian. Să nu deschidă focul sub nici-o formă. Să fie pregătiţi cu artileria la rasul mării pe direcţia E/N/E.
- Comanda aici observatorul. Depistat formaţiune aeriană din direcţia E/N/E, am numărat patru puncte.
- Confirm. Stai cu ochii în aceiaşi direcţie dar şi la rasul apei. Trebuie să apară de acolo un inamic.

Difuzorul staţiei prinse din nou viaţă.
- Barza aici Gâsca 5.
- Recepţie.
- Cioara de la subsol, uşoară schimbare de direcţie şi redus viteza. Cred că aşteaptă să înceapă dansul la etaj, ca să vă atace prin surprindere. Identificat avion tip Lagg-3.

Avion de vânătoare LaGG-3
(Notă: Avionul sovietic monoloc de vânătoare LaGG-3 proiectanţi Lavocikin-Gorbunov-Gudkov,  viteza de croazieră 525 Km/h (maxim 575 Km/h), raza de acţiune 1000 Km, plafon maxim 9700m, armament: 1 tun 20mm, două mitraliere de 12,7mm.)

- Şoimul 10 tu ataci corbii. Şoimul 9 noi angajăm ciorile. Suntem în spatele lor, nu ne-au zărit. Hai, acum să le dăm la gioale. La atac!
- Aşa mama lui… L-am pocnit, ia uite se duce de-a berbeleacul. Ai grijă. al tău vrea să fugă.
- N-are şanse.  Uite lasă-n urmă fum… Să-i mai trag una… Uraaa, l-am dat cu zgaibaracele-n sus. Gata hai să vedem ce face zece cu corbii.
Vasile încerca să urmarească lupta prin binoclu, dar vedea doar nişte punctişoare care se alergau cu rapiditate.
- Şoimul 10 unde eşti?
- Mai jos la 3000 am dat gata unul, dar ăstălalt a intrat în picaj, încearcă să scape.
- Şo pe el, venim şi noi.

- Comanda aici observatorul. Avion inamic de la N/E, distanţa 1000m.
- Puiule alerteaza S1.
- Comanda aici şeful artilerist, luat ţinta în vizor.
 Vasile zări şi el avionul care aproape atingând apa se mărea văzând cu ochii.
- Acum toată artileria. Foooc!
De pe avion porni o rafală dar care se stinse brusc, când avionul se cabră pe o aripă şi apoi  percută apa într-o ploaie de stropi şi sfărâmături.
- Opriţi focul, gata!
- Hai să vedem ce-a rămas din el, spuse Vasile.
La suprafaţa apei pluteau mai multe sfărâmături dar şi cadavrul pilotului care privea cu ochi morţi cerul. Era tânăr, cel mult 20 de ani. Părinţii îi vor aştepta mult şi bine întoarcerea. Mort pentru gloria lui Stalin.
- Puiule, transmite la S1, încetarea alarmei de luptă şi continuarea drumului.

Statia prinse din nou glas.
- Barza aici Şoimul 7. Petrecerea s-a terminat. Tot stolul e la pământ, adică pe fundul mării. Dacă aveţi la bord un Cioban, spuneţi-i că-l salută Dulăul...
Blăjan tresări făcu ochii mari şi se repezi la microfon:
- Banditule tu eşti?
- Io’s da’ cine altul? Esti dator vândut amice…
- Băăă ce mă bucur să te aud. Nu te-am văzut de-o viaţă…
- Păi uităte afară şi mă vezi, o să-ţi trag şi un salutir…
În clipa următoare un avion IAR-80 apăru de undeva de sus, trecu razant peste navă şi se îndepărtă clătinându-şi aripile.
- Un prieten bun, am copilărit împreună şi armata la vânători de munte tot împreună, explică Blăjan. Nu l-am mai văzut de anul trecut.

Avion de vânătoare românesc IAR-80 doborând un Lightning P-38 american.
(Notă: Avionul monoloc de vânătoare IAR-80, proiectanţi – I. Grosu, I.Coşereanu,  G. Zotta, V. Grosu, I Wallner, construit la IAR Braşov, motor 14 cilindri în stea – 1025 CP, viteza de croazieră 550 Km/h, plafon maxim 10.500m, autonomie 940 Km, armament 4 sau 6 mitraliere Browning 7,92mm. Au fost fabricate 171 buc.  Modelul IAR-81 - 176 buc. Avionul era clasificat pe locul 4 în lume ca performanţe şi pe locul 2 ca fiabilitate. După război toate avioanele IAR la ordinul sovieticilor au fost dezmembrate.)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu