Capitolul XXX
Convoiul regal
La sfârşitul anului 1941, Stalin
presat de evenimente a hotărât să arunce în luptă tot ce avea, mai puţin soba
de gătit după spusele unui ofiţer sovietic. Astfel a luat fiinţă Regimentul 588
pentru bombardament de noapte format în întregime din femei, comandat de
maiorul Evdokia Berşanskaia, dotat numai cu avioane biplan tip U-2 cunoscute si
sub numele de “Kukuruznik” (vezi capitolul 14). Între anii 1928-1952 au fost
construite peste 30.000 buc. Doar că femeile fiind pregătite în mare grabă,
atunci când au fost trimise în luptă, cădeau ca muştele. Cu toate acestea pe
frontul terestru au provocat pagube însemnate trupelor germane. Datorită
tacticii de apropiere de ţintă cu motorul la ralanti, fiind auzibil doar ca un
fâsâit, nemţii le-au poreclit “Vrăjitoarele nopţii”.
Vulturul era într-o patrulare de
noapte la cca 100 Mm est de Anapa, când puţin după miezul nopţii a fost atacat
de o formaţiune de cinci “kukuruznice”. Nu au fost luaţi prin surprindere întru-cât
la un moment dat auziseră un bâzâit ca de viespe la înălţime fiind siguri că
era vorba de un avion de observaţie. Fiind o noapte senină, puteau fi văzuţi cu
uşurinţă de avioanele inamice, dar şi reciproca era valabilă. Avioanele s-au
apropiat destul de încet, aşa că au avut timp să-şi ia măsurile necesare. Au început
să arunce bombele care explodau la ceva distanţă de navă, doar una a fost
foarte aproape împroşcând puntea cu un şuvoi de apă rece. La ordinul lui Vasile
a fost aprins proiectorul şi le-au luat pe rând, doborând trei aparate,
celelalte două fugind spre est. Unul din avioanele doborâte încă plutea pe apă
nu departe de ei. Când l-au cercetat mai de aproape au constatat că cei doi
ocupanţi fără urme de viaţă erau femei. Ulterior au mai avut ocazia să
întâlnească avioane U-2 pe timpul nopţii, toate pilotate de femei.
Formaţie de avioane U-2.
Locotenentul pilot Marfa
Ogureţcaia comandant al formaţiei de cinci avioane U-2, care atacaseră
Vulturul, fugea cu coada între picioare spre siguranţa aerodromului de la malul
mării. Era furioasă dar şi îngrozită. Plecase la atac fără să ceară aprobare de
la regiment, în speranţa unei victorii uşoare. Se şi vedea lăudată şi decorată.
Apariţia Vulturului fusese
semnalată de kukuruznikul de cercetare care comunicase simplu: navă inamică în
poziţia… Dar ceeace o hotărâse să atace era radiograma submarinului M-62 care
precizase: nava inamică românească Vulturul.
Comandantul submarinului Cpt.
Rg.3 Malîşev, detectase Vulturul de la distanţă cu ajutorul binoclului Zeiss de
captură de ale cărei performaţe era foarte mândru. Dar evitase cu mare grijă să
se apropie. Nu uitase acea zi de groază când fusese depistat de Vultur şi
hăituit până aproape de distrugere. Scăpase ca prin urechile acului coborând în
imersiune până la 70m, mult peste limită. Coca trosnea din toate incheieturie,
toate becurile se spărseseră iar din câteva conducte plesnite ţâsnea apa. Tuburile
lans-torpile fuseseră decalibrate. Nu mai dorea o asemenea experienţă. Cu ce plăcere
i-ar fi trimis acum cele două torpile, dar tuburile încă nu fusesera reparate
iar să atace Vulturul cu tunul nici nu i-a trecut prin minte. Ar fi fost
sinucidere curată. Aşa că de la o distanţă apreciabilă se ridicase la suprafaţă
doar cât să semnaleze prezenţa navei, apoi la adâncime periscopică şi cu
motoarele oprite pentru a nu fi descoperit, urmărea mersul Vulturului. Spera ca
mesajul lui să alerteze escadrila de bombardiere care să trimită la fund pe
bandit. Spre groaza lui, zări cele cinci kukuruznice care veneau la atac. O să
le facă arşice gândi Malîşev. Lucru care s-a şi întâmplat.
La toate adunările comsomolului
şi la instrucţia făcută la regiment, aviatoarele fuseseră învăţate, că tehnica
românească este învechită, că românii sunt luptători slabi şi fără tragere de
inimă să servească tagma capitaliştilor care conducea ţara lor. Cu asemenea
învăţături în cap porniseră să facă praf pe români. Spre surpriza ei, dăduseră
peste o navă extrem de bine înarmată, cu echipaj bine instruit şi curajos
care-i distrusese grupa iar acum era în pericol ca acasă, să fie arestată din
cauza pierderilor suferite, trei avioane doborâte şi unul avariat. Cu
comandantul regimentului nu era de glumit. Abia acum se gândea că ele fiind
lipsite de experienţă se aruncaseră în gura lupului. Şi acum îi mai tremurau
mâinile amintindu-şi că se treziseră în faţa unei perdele de foc de o
intensitate şi precizie ne-obişnuită,
iar lumina proiectorului care pentru un moment o luminase ca ziua aproape că o
orbise. Nici ea nu mai ştia cum reuşise să iasă din conul de lumină.
CSF către Vulturul.
În zona careului BH-4 este
semnalat submarinul A-5 cu destinaţia cap Emine.
Şef St.M.
Comandor M.
Peste ziuă au fugărit submarinul
semnalat prin radiogramă, dar care a avut şansa să scape nevătămat. Cu tot
ajutorul primit de la Gâsca-5, nu au reuşit să-l adauge la palmares. La amiază au detectat
două mine plutitoare pe care le-au anihilat cu mitraliera, iar spre seară au zărit
la orizont două nave rapide identificate ca fiind tip G-5, dar care au dispărut
în viteză, Vasile considerând că nu ar fi avut şansa să le ajungă înainte de
căderea nopţii nu a dat ordin de urmărire. La ora 22 când se apropiau de casă,
au fost anunţaţi că o
formaţiune de bombardiere de noapte se îndreaptă spre România. Se aflau la două
mile de gura canalului când cinci bombardiere au atacat Sf. Gheorghe. Stricăciunile
au fost minore, câteva bărci fiind scufundate de bombele căzute în Dunăre şi
una percutând malul la doi paşi de Baterie a distrus un podeţ. Unul din
bombardiere a fost doborât de antiaeriană. La întoarcere spre Nord-Est, au dat
peste Vultur, dar ne-mai având bombe, au trecut mai departe. În schimb Vasile a
prins în lumina proiectorului cel mai
mare bombardier din grup, identificat ca fiind un TB-7. L-au atacat cu tunurile
Oerlikon şi mitralierele şi au avut satisfacţia să-l doboare. Probabil au atins
unul din rezervoarele de combustibil sau vre-o bombă rămasă ne-lansată pentru-că au văzut cum explodează în aer.
Bombardierul greu TB-7.
(Notă: bombardierul greu cvadrimotor TB-7, cunoscut şi
sub denumirea de ANT-42 sau PE-8, a fost
proiectat de A.N. Tupolev şi V.M.
Petliakov. Era dotat cu 4 motoare de
câte 1000 Cp, viteza de croazieră 400 Km/h, plafon 9000m, autonomie 3600 Km,
greutate la decolare 35 tone, echipaj 11, armament: 1 tun 20mm, 7 mitraliere
7,62mm, 4200 Kg bombe, singurul avion
dotat cu aparate de respirat cu oxigen. A fost avionul personal al lui V.M.
Molotov. Au fost fabricate 97 buc. şi pierdute 68.)
…………………………………
Încă de la începerea războiului,
Antonescu a încercat pe toate căile să îndepărteze pe Regele Mihai, de armată
şi popor. Ştiind că regele este iubit dorea ca la o eventuală victorie toate
meritele să-i fie atribuite numai lui personal. Cu toate acestea Regele reuşea
din când în când să evadeze şi să viziteze unităţile armatei. Astfel, după o
vizită la o unitate de aviaţie de la Galaţi unde avea un prieten fost coleg de
liceu, s-a urcat la bordul iahtului regal Luceafărul şi a plecat spre Sulina şi
de acolo la Constanţa pentru a vizita flota. Mareşalul Antonescu se afla într-o
vizită pe front aşa că a aflat de escapada regelui doar la întoarcere, când a
făcut o criză de nervi luând la întrebări pe cei răspunzători. I s-a replicat
foarte demn, că Regele Mihai I este conducătorul suprem al armatei cu gradul de
Mareşal fiind învestit şi cu funcţia de Amiral putea să ordone oricui în
România. Antonescu şi-a înghiţit mânia, dar s-a uitat urât multă vreme la cei
consideraţi de el “vinovaţi”. Totuşi n-a îndrăznit să ia nici-o măsură
împotriva lor.
Radiogramă primită la ora 11:00.
CSF către GICA
Astăzi ora 14.00 cu NMS Vulturul şi NMS Zăganul veţi fi prezenţi la Sulina
pentru a prelua protecţia Convoiului Regal până la Constanţa. Supraveghere
aeriană asigurată de hidro-escadrila 101.
Şef St.M.
Comandor M.
La ora 14 conform ordinului intrau pe şenalul navigabil
al Sulinei. Trecând prin faţa portului au văzut iahtul Luceafărul care era însoţit
de două vedete fluviale. Puţin mai în amonte au întors navele, Vulturul
acostând în faţa iahtului iar Zăganul în pupa lui.
Sosirea celor două nave n-a trecut ne-observată. Regele stătea de vorbă cu
comandanţii militari, la câţi-va paşi de iaht, când a auzit uruitul înfudat al
celor patru motoare care i-a atras atenţia. A privit-o lung apoi a întrebat:
- Ce navă este aceasta? De unde vine?
Comandantul portului militar i-a spus că sunt navele GICA venite să acorde
protecţie iahtului în drumul pe mare până la Constanţa.
- GICA? Ce unitate este aceasta? N-am auzit de ea. Nici navele astea nu
le-am mai văzut.
Comandorul i-a explicat cât ştia şi el.
- Vreau să vizitez nava Vulturul,
spuse Regele.
Aghiotantul regelui Jacques Vergotti, a protestat, spunând că
timpul este prea scurt şi trebuie să ajungă la Constanţa. Regele l-a
apostrofat:
- Taci Jacques, nu ştii ce vorbeşti; apoi s-a întors spre Negel Dumitru
mareşalul curţii şi i-a spus:
- Vino cu mine.
În timp ce se discuta, un alt aghiotant a fugit la Vulturul şi a dat alarma:
- Majestatea sa vine să viziteze nava.
Vasile de-abia a avut timp să scoată pe punte marinarii de gardă şi să-l
aştepte în capul pasarelei pe rege, că acesta a şi apărut:
- Majestate sunt Lt-Cmd. Vasile J. comandantul navei de patrulare Vulturul
la ordinele dvs.
Majestatea sa i-a întins mâna şi a spus:
- Lasă protocolul d-le Comandant, sunt un simplu vizitator şi cu
permisiunea d-tale doresc să vizitez această frumoasă navă.
- Dorinţa dvs. Majestate este ordin pentru noi.
Regele a vizitat nava, oprindu-se cel mai mult în sala maşinilor unde s-a
arătat entuziasmat de motoare şi văzând pe cel de al cincilea a întrebat la ce
foloseşte dacă celelate sunt în tandem. Auzind că este cu sistem silenţios a
exclamat:
- Formidabil. Te poţi furişa lângă duşman şi el să nu aibă habar... Aţi
folosit acest motor în misiuni?
- Desigur Majestate.
A vizitat amănunţit toată nava, iar pe comandă s-a aşezat în scaun studiind
instrumentarul de bord. A privit timona, compasul şi a spus:
- Negel, anunţă pe ceilalţi, noi mergem cu Vulturul iar ei să ne urmeze.
Apoi s-a întors spre Vasile:
- Ce viteză de croazieră are nava?
- 50 Nd Majestate.
- Oo... excelent. Vreau să vizitez şi baza voastră, am înţeles că este în
drum.
- Da majestate, la Sf. Gheorghe.
Prin chepeng urcă Negel care spuse:
- Majestate Jacques este furios rău. Vrea să vină cu noi.
- Refuzat. Sunt sătul de cicăleală. Spune-i că trebuie să aibă grijă de
suită...
Mareşalul Palatului cu un zâmbet pe figură se retrase să transmită ordinul.
Era mulţumit... Între cei doi exista o urmă de rivalitate. Mareşalului
Palatului, aghiotantul i se părea cam prea obraznic. (Fapt constatat şi
de alţi ofiţeri superiori, astfel că peste ceva timp, Antonescu a semnat un
ordin de trimitere pe front, pentru a-l mai disciplina puţin…).
La ora 13,40 au plecat de la cheu
iar după ieşirea la mare, au mărit viteza la 17 Nd, cea maximă a iahtului regal.
- Aici Barza spuse Vasile.
- Aici Gâsca-1. Vă recepţionez
5/5.
- Gâsca-1 am plecat la drum. Condorul
se găseşte la bordul nostru. Vom face o întrerupere la baracă.
- Ah… Apoi făcu o pauză ne-ştiind
cum să reacţioneze. Confirm. Vom fi la datorie.
- Cu cine vorbiţi? întrebă
Regele.
- Cu hidroavionul care ne asigură
protecţia aeriană. Colaborăm
întotdeauna.
- D-le Comandant, vreau să trimit
o radiogramă pentru Luceafărul şi pentru Divizia de Mare Constanţa.
- La ordin Majestate. Vasile
deschise interfonul şi spuse:
- Puiu-M… adică… Lt. Bordea să
vină pe comandă pentru o radiogramă.
Prin chepeng urcă Puiu-Mami roşu
la faţă de emoţie:
- La ordin Majestate.
- Te rog scrie:
Către Divizia de Mare, N.M.S.
Luceafărul, N.M.S. Zăganul, spre ştiinţă CSF Galaţi.
Din ordin, N.M.S. Vulturul va
face escală la baza Sf. Gheorghe pentru o oră, apoi va continua drumul. Restul
convoiului va urma drum direct C-ţa. Semnat: Mihai I, Amiral al Marinei Regale
Române.
- Cred că o transmiţi cifrată?
- Desigur Majestate.
- Mulţumesc.
După ce Puiu-Mami coborî, apăru pe Comandă Lupu, care văzând două persoane
străine se apropie îi mirosi apoi dădu din coada şi ridică ochii la Rege.
- Majestate spuse Vasile, permiteţi să vă prezint pe Lupu, membru al
echipajului nostru.
- Interesant, un câine marinar încă n-am văzut. După cum se uită la mine,
cred că n-are nimic împotriva prezenţei mele la bord...
- Nu Majestate. Înţelege mai multe decât arată... Apoi Vasile-i spuse în
câteva cuvinte povestea Lupului.
Regele se aplecă şi mângâie pe cap câinele, care mişcă prietenos din coadă.
- Ieremie, cafele şi răcoritoare pe Comandă.
- Am înţeles.
Aproape imediat, Ieremia urcă cu un ibric cu cafea aburindă urmat de
ajutorul de bucătar cu pahare cu limonadă de la gheaţă.
Majestatea sa se servi cu plăcere şi cu cafea şi cu limonadă.
- Blăjane, anunţă baza spuse Vasile.
- Înţeles.
Blăjan coborî la Cabina Radio şi ceru lui Prodean să-i facă legătura în
fonie cu Genaru. Acesta apăru aproape imediat şi spuse:
- Am primit radiograma. Chiar vine?
- Da. Pregăteşte repede totul, că sosim imediat.
- Am înţeles. O surpriză de proporţii...
Iahtul Regal Luceafărul în 1942.
(Notă:
Iahtul de lux a fost construit în anul 1930 la şantierul naval John Brown &
Co pentru Lady Anie Joule cu numele de “Nahlin”. În anul 1937 a fost cumpărat
de România pentru Regele Carol al II-lea şi rebotezat “Luceafărul”. Iahtul are
un deplasament de 2107 tone, o lungime de 89,3m, lăţime 10,98m, pescaj 4,42m.
Echipat cu două motoare cu turbine Brown-Curtiss de câte 2200 CP fiecare,
dezvoltă o viteză de croazieră de 17,4 Nd. Este dotat cu pilot automat. Numărul maxim de persoane
admise la bord – 351. În anul 1948 a fost rebotezat Răsăritul, apoi Libertatea.
După ce a fost lăsat în părăsire mai mulţi ani, în 1999 a fost vândut de o
şleahtă de nemernici cu suma derizorie de
265.000$. A fost restaurat complect între anii 2005-2010 şi a revenit la
vechiul nume “Nahlin” fiind înmatriculat sub pavilion britanic. În prezent
valoarea lui de piaţă este de 44 milioane de dolari!)
Maiorul Genaru alertase pe toată lumea, astfel că în momentul
în care Vulturul intra cu viteză redusă pe şenal, o gardă de artilerişti înşirată
pe malul din faţa Bateriei dădu onorul iar la pontonul principal al comunei o
mulţime de săteni şi copii fluturând flori şi steguleţe tricolore strigau
“Trăiască Regele”.
La pontonul exterior al bazei era o gardă de onoare, Cezărică
cu trompeta lui dădu Onorul la Amiral, apoi maiorul Genaru flancat de Căpitanul
B. şi alţi ofiţeri ai bazei, dădu raportul. Regele strânse mâna lui Genaru iar
apoi se adresă Căpitanului B.:
- Ce faci Bebe?
- Mulţumesc Majestate foarte bine.
- De când eşti aici?
- De câteva luni Majestate.
- Mai bine decât la Bucureşti?
- Mă simt excelent Majestate.
În urma acestui scurt dialog, prestigiul Căpitanului B. urcă
vertiginos.
Apoi trei eleve în costum naţional însoţite de domnişoara
directoare, oferi Majestăţii Sale tradiţionala pâine şi sare.
Regele vizită toată baza, se interesă de centrul pentru
interceptarea radiocomunicaţiilor, gustă din mâncarea soldaţilor, apoi se
îndreptă spre Vultur.
La plecare lăudă unitatea:
- Sunt fericit că am avut ocazia să vizitez această unitate
de elită. Domnilor ofiţeri vă felicit. Aveţi o unitate de toată lauda şi vă
mulţumesc pentru primire.
Regele urcă la bord, apoi în sunetele imnului regal lansat de
trompeta lui Cezărică, Vulturul se îndepărtă de ţărm, ieşi la mare şi luă
drumul Constanţei.
- D-le Comandant spuse Regele. Te rog să aprobi ca marinarul
brevetat Mihai I să treacă la timonă.
- Vasile surprins, nu avu altceva de făcut decât să aprobe
această cerere…
Regele cu ochii scânteind de plăcere puse mâna pe cavile apoi
ceru informaţii privind capul compas. Deschise tubul portavoce şi chemă:
- Sala maşinilor.
- La ordin d-le Amiral.
- Ce viteză avem?
- 20 Nd d-le Amiral.
- Ridică până la viteza de croazieră.
- La ordin d-le Amiral.
La jumătatea drumului ajunseră din urmă convoiul pe care-l
depăşiră repede în sunetele sirenei. Când ajunseră la o milă de Constanţa, Vasile
ordonă ridicarea pavilionului amiralului la catarg şi aproape imediat fură întâmpinaţi
de două torpiloare, iar Regele predă cu regret timona spunând:
- D-le Comandant sunt fericit. Vă mulţumesc la toţi pentru
ospitalitate şi că mi-aţi dat prilejul să petrec o zi minunată. N-am să uit
nici-odată. Înainte de coborâre a semnat în Cartea de Onoare a navei.
Un an mai târziu Majestatea Sa a încercat să mai petreacă o
zi la bordul Vulturului, dar nu a mai fost posibil. Pentru capturarea sau distrugerea
Vulturului, sovieticii puseseră o recompensă. Regele a înţeles şi nu a
insistat, dar a transmis o radiogramă întregului echipaj, urându-le succes în
luptă şi viaţă lungă.
Urmează:
Tunelul.
Tunelul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu