Capitolul XXXIV
Drumul cromului
După cum scriam într-un capitol
precedent, înafara războiului militar se ducea şi un război pe resursele
necesare industriei de armament. Pe de-o parte SUA şi Marea Britanie pe de alta
Germania. Dar şi URSS care chiar dacă făcea parte din alianţă şi primea un ajutor
important în tehnică militară, i se refuza accesul direct la resurse minerale
necesare propriei industrii de armament. De unde şi războiul economic surd, dus
între cele trei părţi. O sursă de aprovizionare era Turcia neutră care avea în
subsol multe metale rare, în special crom. Aici era o luptă acerbă între URSS şi
Germania dusă prin intermediul serviciilor secrete. Simpatia turcilor înclina către
Germania, dar nu puteau ignora URSS-ul care era chiar la frontiera lor. Astfel
că serveau amândouă ţările, în mai mică sau mai mare măsură. Germania se
aproviziona cu crom şi alte metale rare de la minele din regiunea Bursa, făcea
transportul pe calea ferată prin Bulgaria aliată ferită de atacuri aeriene, evitând transportul
naval prin Marea Neagră unde pândeau submarinele inamice, iar URSS de la minele
de la Kop Dag din apropiere de Erzurum tot pe calea ferată direct peste frontiera comună. Problema
URSS-ului era dificultatea transportului, întru-cât înainte de graniţă pe o
distanţă de 130 de Km Turcia avea cale ferată cu ecartament îngust de 750mm între
localităţile Sarikamîş şi Kars, astfel că marfa trebuia transbordată de două
ori, lucru ce îngreuna foarte mult transportul. Pe de altă parte Germania
acţiona pe toate căile pentru a împiedica aprovizionarea URSS-ului. Aşa că, s-a
încercat sabotarea căii ferate imediat după graniţa Turco-Sovietică prin
distrugerea podului feroviar de la Ahurik.
Gara Kars - tren pe calea ferată îngustă,
anul 1940.
Iniţiativa sabotajului a
aparţinut lui Walter Schellenberg unul din şefii SD-ului, astfel că într-o
dimineaţă cinci “turişti” din Einsatzgruppen, înalţi,
blonzi şi bine făcuţi au debarcat în gara din Istanbul şi s-au prezentat la
Consulatul Germaniei. Acolo li s-a făcut cunoştinţă cu un “colaborator” cetăţean
turc, care în schimbul unei sume importante de bani şi-a luat angajamentul să-i
conducă şi să le faciliteze trecerea graniţei turco-sovietice. Consulatul a
aşteptat în zadar întoarcerea celor cinci agenţi, care au dispărut pur şi
simplu. Nici călăuza lor n-a mai dat vre-un semn de viaţă, cu toate că un
funcţionar al consulatului putea jura că l-a zărit pe colaborator după vre-o
două săptămâni coborând dintr-o maşină neagră şi intrând într-o instituţie de
stat.
În urma eşecului operaţiunii
organizate de SD, s-a luat hotărârea ca acţiunea să fie încredinţată
Abwehr-ului. Astfel că vechea noastră cunoştinţă Oberst Kohlrab s-a adresat din
nou MRR cu o cerere de “colaborare”.
Într-o dimineaţă, Vasile şi
Blăjan au fost convocaţi la Comandament unde au dat ochi cu maiorul din
Biroul-2, inspectorul SSI şi ofiţerul Abwehr-ului.
- Domnilor, cuvântă căpitanul, de la St. M. al Marinei
am primit ordin să executăm o misiune de transport al unor agenţi ai Abwehr.
Singura dificultate o văd în faptul că agenţii vor trebui debarcaţi pe
teritoriul Turciei.
- Fără “viză de intrare”, glumi
inspectorul SSI. Oberst aveţi cuvântul.
- Trebuie transportaţi trei agenţi,
care au de îndeplinit o misiune foarte importantă pentru Führer şi
pentru Germania. Din acest motiv am apelat la dvs., pentru-că sunteţi singurii
care puteţi asigura debarcarea lor în bune condiţii, încercă să-i perie
colonelul. Locul pentru debarcare est situat la 15 Km E/N/E de portul Rize, în
punctul numit Bozukkale, cu coordonatele 41°03′36″N si 40°37′48″E. La aproape un Km în interior se găseşte un castel
părăsit, unde îşi vor găsi adăpost agenţii noştri înainte de plecarea în
misiune. Aveţi aici o hartă a locului, precum şi mai multe fotografii. Desigur,
debarcarea trebuie sa aibă loc noaptea.
- Mdaa, spuse Blăjan. O adevarată fericire... Şi dacă dăm de marina turcă?
Spunem scuzaţi şi plecăm în vârful picioarelor?
- Cea mai apropiată bază navală
este la Samsun la aproape 300 Km distanţă iar în localitatea de frontieră Sarp
există doar şalupe de patrulare şi nu coboară spre Rize. Riscul de întâlnire
este minim.
- O să avem nevoie de sprijinul
escadrilei de hidro-observaţie, spuse Vasile.
Peste două zile în jurul orei 12,
Vulturul ieşea pe gura Dunării îndreptandu-se spre E/S/E.
- Timonier, cap compas 112,5*.
- Sala maşinilor, viteza 50 Nd.
În careu, cei trei agenţi germani
erau întinşi pe nişte saltele. Refuzaseră să stea în cazarma gradaţilor. Se
deosebeau mult de oamenii SD-ului. Îmbrăcaţi în surtuce negre din pănură, aveau
pe cap câte un fes şi mai important, erau bruneţi şi prezentau niste mustăţi
stufoase. Mai mult, doi dintre ei vorbeau limba turcă. Bagajul îl aveau în trei
saci din cânepă, pe care îi purtau în spate ca pe nişte ruck-sacuri.
Înainte de plecare, Capitanul B.,
le înmânase situaţia submarinelor din Marea Neagră. Chiar în drumul lor era
semnalat submarinul Щ-213. La ora
12,45 sonarul detectează semnale puternice provenind de la un obiect aflat la
11 Mm travers de Constanţa, la o adâncime de 30m. Vasile trimite torpilorii la pupa
navei şi lansează 12 încărcături de adâncime. Semnalul dispare, iar Vulturul
îşi continuă drumul. Ulterior s-a aflat că în acel loc a fost scufundat
submarinul Щ-213, de o mină conform
afirmaţiilor sovietice. Doar că în acea zonă nu se găseau instalate mine marine. Deci mai mult ca sigur isprava se
datoreşte încărcăturilor lansate de pe NMS Vulturul.
Seara cu o oră înainte de miezul
nopţii Vulturul era la 5 mile de ţărmul Turciei, navigând cu motorul silenţios.
Vasile cerceta prin binoclul de noapte ţărmul uşor luminat de stele unde nu se
vedea nici-o mişcare.
- Secundule, pregăteşte două bărci
pentru debarcarea agenţilor.
S-au apropiat până la două
ancabluri au stopat maşina şi au lansat cele două bărci conduse de plutonierul
Stan şi de sergentul Stănilă. Ca de obicei, după lansare au întors nava cu pupa
spre mal şi au aşteptat întoarcerea bărcilor.
După mai puţin de o jumătate de
oră, bărcile s-au întors, le-au urcat la bord şi Vasile a dat ordinul de
plecare.
- Cum a fost Stane?
- Raportez, i-am debarcat direct
la mal, nici măcar nu s-au udat la picioare. Tipii au dispărut în întuneric fără
să spună măcar mulţumesc.
- Ei multe mai vrei şi tu Stane,
bine că am scăpat de ei şi nu trebuie să-i recuperăm, spuse Blăjan.
Cei trei agenţi, au reuşit să
ajungă la podul cu pricina, l-au minat şi s-au retras din nou în Turcia. Doar
că podul fiind foarte solid construit, pagubele iscate de explozie nu au fost
prea mari, astfel că peste nici două săptămâni, trenurile îl traversau din nou.
Posibilitatea de aprovizionare din
Turcia fiind nesatisfăcătoare, Uniunea Sovietică a căutat în continuare şi alte
surse şi rute de aprovizionare.
- Puiule, radiogramă la CSF:
Misiune îndeplinită, spuse Vasile.
Dimineaţa dupa ora 8 când făcuseră
deja peste 300 de mile, au fost apelaţi:
- Barza aici Gâsca-3.
- Aici Barza, recepţie.
- Mi-a trebuit ceva timp să vă găsesc
şi văd că aţi terminat plimbarea.
- Ei mai avem ceva până s-o
terminăm. Ce este nou prin zonă?
- Câteva bărci pescăreşti la 5
mile nord de Trabzon, altceva nimic.
- Bine, dacă observaţi ceva, ne
apelaţi.
La ora 12 când erau aproape de
casă au primit o radiogramă:
CSF către Vulturul:
Mesaj de la hidro-ecadrila 101:
Raţa-4 descoperit pe mare în Nordul golfului Oozkaia, coordonate - 45°32′37.9″N
si 32°40′28.3″E, barcă cu naufragiaţi, posibil români. În apropiere şlep pe
cale să se scufunde. Luaţi cap compas şi încercaţi salvarea lor.
Şef St.M.
Comandor M.
- Puiule, confirmă primirea
mesajului şi schimbarea de cap.
- Gâsca-3 aici Barza.
- Recepţie.
Vasile explică despre ce este
vorba ş-il rugă să-i ajute în găsirea bărcii.
- Nici-o problemă. O să mergem la
Coteţ pentru boabe şi ne întâlnim în apropierea punctului.
Au ocolit pe departe zona
Sevastopolului, dar când să spună ca n-au fost observaţi, la distanţă a apărut
o steluţă argintie.
- Comanda aici observatorul.
- Spune.
- Avion de cercetare la N/E,
înăltime 3500m.
- Confirm, stai cu ochii pe el.
- Secundule, dă alarma de luptă. Toată lumea la posturi.
- Sala maşinilor, viteza 15 Nd.
Blăjan care supraveghea cerul
prin binoclu, spuse:
Este un hidroavion bi-motor. Face
un rondou, cred că vrea să ne atace din prova.
- Stai cu ochii pe el, să vedem
ce intenţii are.
- Aici observatorul, inamicul a
coborât la 2500m.
- Ne-a ajuns din urmă, spuse Blăjan.
Atenţie, lansează bombele.
- Sala maşinilor, acum, viteza
maximă!
Stratagema a prins din nou, bombele explodând în
urma navei la peste două ancabluri distanţă.
- Vine în picaj, are intenţia să
ne atace cu mitralierele.
- Artilerist şef, fii gata.
- Am înţeles.
Hidroavionul cobora în viteză şi
la 500m deschise focul. Câteva gloanţe se auziră cum pocneau în bordaj.
- Artileristule, foc cu toată
artileria.
Din prima salvă hidroavionul fu
atins şi motorul din dreapta luă foc. Pilotul degajă strâns, încercând să se îndepărteze,
dar alte proiectile îl ajunseră şi se prăbuşi în mare la câteva ancabluri
distanţă.
- Opriţi focul.
- Sef de echipaj, raportează
avariile, spuse Vasile.
- Un servant de la Oerlikonul 1
este rănit şi mai multe urme de gloanţe pe punte.
- Sanitarul să se ocupe de rănit.
- Timonier direcţia spre epava
hidroavionului.
Când se apropiară, constatară că
botul aparatului era distrus total, din carlinga piloţilor nu mai rămăsese
nimic întreg, mitraliera din spate era sub apă, iar mitraliorul din carliga de
pe fuselaj se străduia să iasa afară. Cu un ultim efort reuşi să sară în apă şi
să se îndepărteze, în timp ce aparatul se scufunda încet.
- Şef de echipaj, dă la apă o
barcă şi recuperează rănitul.
Hidroavion sovietic GST.
(Notă: Hidroavionul GST a fost construit
după o licenţă americană Consolidated PBY Catalina în anul 1939, iniţial
destinat pentru transport, apoi transformat pentru observare şi bombardament uşor.
Avea două motoare de 950 CP fiecare, viteza de croazieră 200 Km/h, plafon
5300m, autonomie 4300 Km, echipaj 7, armament: 4 mitraliere de 7,62mm, 1000 Kg
bombe. Au fost produse 12 buc, din care 11 au constituit escadrila de
hidro-observare de la Sevastopol. Toate au fost pierdute, doborâte sau distruse la sol.)
Din spusele mitraliorului aflară că este vorba de un hidroavion tip GST care face parte din escadrila de la Sevastopol. Mai mult nu putură afla, pentru-că
acesta îşi pierdu conştienţa din cauza rănilor.
Vulturul luă din nou cap-compas
direcţia iniţială.
- Şef de echipaj, toată lumea să
primească hrană rece. Dacă prizonierul şi-a revenit, daţi-i şi lui.
- Ieremie, vino pe comandă cu
cafea şi sandviciuri.
- Barza aici Gâsca-3. Suntem în
zonă. Ne deplasăm la locul faptei să vedem ce găsim. Staţi pe recepţie.
- Confirmat Gâsca-3.
Peste două ore cu ajutor aerian
au găsit barca naufragiaţilor. Era ocupată de 4 români membri ai echipajului şi
6 soldaţi nemţi. Moto-şlepul
Danubius transporta un tractor şi un autotun spre o unitate germană de la
Armiansk, când au dat peste o mină şi s-a scufundat.
Moto-şlep tip Danubius.
(Nota: Kriegsmarine a utilizat peste 100
de moto-şlepuri de diferite capacităţi pentru transportul local al
echipamentelor militare. Unele închiriate de la România şi Ungaria, altele
construite la Şantierele NavaleGalaţi, Giurgiu
şi Tr. Severin.)
A doua zi după întoarcerea la
bază au primit o radiogramă:
CSF către GICA
Lt-cmd. Vasile J. şi Lt-cmd
Blăjan I. mâine dimineaţă vor fi prezenţi la Comandament pentru instrucţiuni.
Şef St.M.
Comandor M.
Dacă cineva credea că afacerile
au stagnat din cauza războiului, se înşela. Türgut bay, era tot mai bogat şi căpătase
o şi mai mare influenţă printre potentaţii Izmirului şi nu numai. Lumea bună nu
a fost mirată cand a primit o invitaţie la căsătoria d-lui Altân Türgut cu
domnişoara Leila Pajani. Cei mai curioşi au reuşit să afle că d-ra Pajani se
trage dintr-o veche familie persană, că a absolvit şcoli înalte în Anglia, că
este foarte cultivată, cunoscând mai multe limbi străine. Nimeni nu s-a mirat
aflând că d-ra Leila avea o mare pasiune dar şi talent pentru pictură.
....................................................
Aici trebuie să ne întoarcem
puţin în timp şi să vedem ce a mai făcut în ultima perioadă vechea noastră cunoştinţă Altân Türgut din
Izmir.
Nunta a avut loc în salonul unui
mare hotel deţinut de un concurent al d-lui Türgut, dar care s-a arătat extrem
de fericit că a putut să serveasca un om atât de influent. Nu vom plictisi
cititorul cu lista mâncărurilor servite, dar nu putem să nu menţionăm că
băuturile erau din cele mai rare şi
scumpe, pentru marea majoritate a participanţilor de ne-găsit în acele vremi. Fericitul
soţ a adus la cunoştinţa invitaţilor, că proaspăta doamnă Türgut, printre alte
cadouri a primit ca dar de nuntă o minunată fermă situată la câţi-va kilometri
de Izmir, unde v-a putea picta în linişte. La sfârşitul petrecerii, oaspeţii au
fost invitaţi a doua zi să ia parte la un cock-tail unde vor putea admira o
parte din operele d-nei Leila. Cocktailul a avut un mare succes iar mai mulţi
invitaţi au plecat fericiţi, primind în dar câte o pictură semnată de d-na
Leila. Printre cei fericiţi s-a numărat consulul Marii Britanii, cel al
URSS-ului şi vali-ul adică guvernatorul regiunii.
Apoi d-na Leila a început să
apară mai rar pe la seratele şi cock-tailurile organizate de protipendada
izmiriotă, fiind ocupată cu picturile dumneaiei.
Rămâne între noi, dacă vom
dezvălui că d-na Türgut, era în realitate d-ra Petruţa Filip, una din cele mai
bune agente ale SSI-ului şi o operatoare radio desăvârşită. Iar printre picturi
avea grijă de transmiterea şi recepţionarea unor mesaje importante la şi de la
Bucureşti. Printre măslinii şi portocalii fermei, doar o privire expertă ar fi
putut descoperi cablurile unei antene directive.
Informţiile obţinute de Türgut,
erau trimise consulatului român prin intermediul navei de pasageri “S/S Gümüş
Yildiz” care-i aparţinea şi care bi-săptămânal servea linia Izmir-Istanbul.
Procedeu destul de greoi, care cerea ceva timp. Astfel că a fost nevoie de o legătură
mult mai eficientă, o staţie radio prin care să comunice rapid cu Bucureştiul.
Depistarea funcţionării ei era puţin probabilă, armata turcă fiind slab dotată
cu instalaţiile adecvate.
Altân Türgut a primit informaţia
că peste câteva zile, nava “S/S
Araucaria” sub pavilion brazilian de la Recife via Walvis Bay cu destinaţia
Trabzon va acosta în portul Izmir pentru complectarea carburantului şi caricului.
Altân a primit instrucţiuni cum să procedeze în acest caz. De fapt destinaţia
finală era portul Batumi din URSS fapt ţinut secret de către căpitan.
Dupa acostarea navei,
formalităţile şi complectarea caricului au durat mai mult ca de obicei. Apoi câţi-va
membri ai echipajului s-au îmbolnăvit de dizenterie, Serviciul Medical punând
nava în carantină dar şi găsirea unor înlocuitori a mai lungit rămânerea în
port cu câteva zile.
Singura agenţie care se ocupa cu
angajarea marinarilor a reuşit cu greu să găsească cinci înlocuitori, navigaţia pe Marea Neagră fiind
considerată periculoasă. Căpitanul ar fi plecat şi cu oameni lipsă, numai că
autoritaţile turce nu permiteau navigaţia prin apele teritoriale pentru navele
care nu aveau echipajul minim autorizat. În sfârşit, tocmai când căpitanul navei
îşi pierduse orice speranţă, la bord au urcat cinci zdrahoni fiecare cu sacul de marinar în spinare.
…………………………………
La Comandament Vasile şi Blăjan,
au fost înştiinţaţi că vor avea parte de o nouă misiune importantă.
- Domnilor, cuvântă inspectorul
de la SSI, pe timp de război inamicul trebuie lovit nu numai pe frontul militar
dar şi pe cel economic. Avem informaţii sigure, că o mare navă de transport
încărcată cu materiale strategice a făcut escală în portul Izmir, apoi va pleca
oficial spre Trabzon, de fapt destinaţia adevărată fiind portul Batumi. Nava “S/S Araucaria” aparţine unui armator brazilian, dar în spatele
lui se află banii NKVD-ului ca şi a navlositorului de altfel, care este un rus
naturalizat. Nava trebuie interceptată, confiscată şi adusă la Constanţa. Veţi uza
de dreptul internaţional pentru anchetarea pavilionului. La bordul navei am reuşit
să infiltrăm cinci oameni de ai noştri, care în momentul urcări voastre la bord,
vor pune stăpânire pe sala maşinilor şi pe cabina radio. În momentul în care va
depăşi Istanbulul vă vom anunţa printr-o radiogramă şi veţi aştepta la două
mile travers de Şile. Aici aveţi fotografii foarte clare ale navei luate din prova, din pupa şi dintr-un bord.
- Ce
facem cu marina turcă? întrebă Vasile.
- N-o
sa aveţi probleme. Doar la intrarea în Bosfor sunt câteva nave militare, care
blocheaza traficul neautorizat. Flota de la Samsun stă la ancoră de mai bine de
un an. Se feresc să intre în conflict cu navele ţărilor beligerante.
- Dacă nava
refuză să se supună controlului?
- Acţionaţi ca la un inamic, întâi trageţi pentru avertisment apoi în
suprastructură. O scufundaţi doar în extrem. Dar suntem siguri că echipajul
fiind civil se va preda fără multă vorbărie fiind ajutaţi desigur şi de oamenii
noştri de la bord.
……………………..
În
portul Recife la bordul navei “S/S
Araucaria” de 7200 TRB, căpitanul Nelson
Soares de Oliveira, terminase formalităţile birocratice, reprezentantul
navlositorului coborâse la cheu iar el dăduse ordinul de ridicare a ancorei,
cap compas Walvis Bay - Namibia. Nava fusese încărcată cu 500 tone de crom în
pelete şi 500 de tone alte metale neferoase. Una din cale era plină cu lemn de
balsa, teck şi mahon. Mai avea la bord cauciuc natural şi o mie de butoaie
cu carne sărată de vită.
Tolănit în scaunul lui din timonerie
urmărea manevrele secundului pentru scoaterea navei în larg. Apoi, pentru
cîteva zile va putea răsufla uşurat, să stea întins comod în patul lui din
cabină, să soarbă în linişte un păhărel cu Cachaça rece
şi să citească vraful de romane poliţiste aduse la bord. Dacă totul va
merge bine, peste cel mult două luni se va putea întoarce în cartierul mărginaş
din Recife pentru a-şi re-întâlni frumoasa brunetă care-i era soţie. Va aduce
şi câteva daruri scumpe. Suma de bani încasată în avans îi va permite
cheltuieli mai mari. Era la al treilea voiaj în slujba armatorului care-l
angajase în urma unei recomandări făcute de preşedintele Partidului Socialist
al cărui membru era. Fusese bine instruit şi sfătuit cum să procedeze, având în
vedere că mărfurile transportate trebuiau să ajungă în bune condiţiuni în
Uniunea Sovietică. În primele două voiaje dusese marfa în portul Vladivostok,
un drum lung şi cu probleme, prinsese câteva furtuni şi fusese controlat de
japonezi în mai multe rânduri. Acum pe ruta scurtă prin Mediterana spera să fie
mai bine.
În portul
Walvis Bay, unde îl aştepta şeful agenţiei comerciale sovietice, descărcă 500
de butoaie cu carne sărată de vită şi primi în schimb două tuburi metalice conţinând
peste 15.000 de diamante pentru uz industrial, pe care avu grijă să le încuie în
casa de bani.
În portul
Gibraltar unde oprirea era obligatorie, fiind doar în tranzit controlul militar
şi vamal dură puţin.
Problemele apăruseră
în portul Izmir unde a trebuit să descarce 5 tone de lemn de mahon şi să încarce
50 de tone bare de cupru şi de platină. În mod misterios câţi-va membri ai
echipajului după o seară petrecută la uscat, se îmbolnăviseră de dizenterie,
cinci dintre ei fuseseră reţinuţi în spital iar vasul pus în carantină. Cu chiu
cu vai reuşise să complecteze echipajul şi să primească autorizaţia de plecare
spre destinaţia finală, după două săptămâni de staţionare.
S/S Araucaria.
(Navă cargo de 7200 TRB cu trei magazii
pentru mărfuri generale, dotată cu motor cu aburi cu triplă expansiune de 2500 CP, o singură elice, viteza maximă 16 Nd,
autonomie 12.000 Mm, echipaj 18-24.)
Căpitanul ceru secundului să fie
anunţat când nava intră în Marea Neagră şi se duse în cabina lui fericit că a
reuşit să ridice ancora şi de mulţumire dădu pe gât câteva pahare cu Cachaça rece apoi se întinse în
pat.
Se trezi cu o durere de cap şi
pricepu cu greu că se află tot în cabina sa, întins în pat dar nu se putea mişca.
Apoi realiză că era legat fedeleş. Încercă să strige, dar gura îi era blocată
de un căluş. După purtarea navei pricepu că aceasta staţiona. Mai târziu avea
să afle că de un tratament asemănător avusese parte şi ofiţerul
radiotelegrafist, iar cei doi mecanici de cart fuseseră închişi în magazia cu
uleiuri.
………………………………….
NMS Vulturul şi NMS Zăganul, patrulau
de cu seară la limita apelor teritoriale turceşti aşteptând semnalul de atac. Operatorii
sonarelor erau la posturi, pândind orice semnal subacvatic.
De la staţia de monitorizare se anunţă
că în Sudul Mării Negre nu se semnalează activităţi ale submarinelor. Aproape
toate participă la evacuarea Sevastopolului, doar A2, A3 şi A5 patrulează la
sud de Odesa iar Щ-201 şi Щ-207 la 100 mile Est de Constanţa pândesc
eventuale convoaie.
Imediat după ora 8 primesc o
radiogramă:
CSF către Vulturul
S/S Araucaria dublat port
Poiraz.
Eta Şile ora 12.
Şef St.M.
Comandor M.
- Barza aici Gâsca-5.
- Recepţie.
- În zona Şile este activitate de
pescuit. Am numărat mai mult de zece ambarcaţiuni. Se întind pe o distanţă de
10 mile Est şi Vest până la două mile de ţărm.
-
Mulţumim pentru informaţie.
-
Blăjane sunt prea mulţi spectatori. Ne mutăm 15 mile mai la Vest, travers de Sahilköy.
- Barza-2 aici Barza.
- Recepţie.
- Ne mutăm 15 mile spre Vest.
- Confirm 15 mile Vest.
- Barza aici Gâsca-5,
musafirul la orizont, 3 mile distanţa de ţărm.
- Recepţionat.
Cele două nave s-au pus în mişcare,
iar peste o jumătate de oră au interceptat cargoul. Semnalizatorul prin
intermediul pavilioanelor, ceru cargoului să oprească pentru control. La început
păru că ignoră cererea, dar după ce primi un nou avertisment de oprire prin
puternica portavoce de pe ruf, începu să încetinească, apoi se imobiliză. Un om
ieşi pe ruf şi înălţă pe micul catarg pavilionul M.
Echipa urcă la bord fiind
întâmpiaţi la scara de pisică de un individ solid care le făcu cu ochiul. Când
intrară în timonerie un individ care se prezentă drept Hector Romero da Silva secundul
navei protestă împotriva opriri unei nave civile aparţinând unei ţări neutre.
- Unde este căpitanul? întrebă Blăjan.
- Se odihneşte în cabina sa, dar a
fost anunţat.
- Domnule da Silva, vă rog să-mi arătaţi
toate actele navei precum şi certificatul de apartenenţă. Vom verifica totul în concordanţă cu normele
internaţionale.
Blăjan care ştia că actele sunt măsluite
le răsfoi rapid şi spuse:
- Vreau să vorbesc cu căpitanul.
Individul care-i întâmpinase la
scara de pisică şi intrase şi el în timonerie spuse în engleză:
- Mă duc eu să-l chem.
- Stănilă te duci cu domnul şi-l
aduci pe căpitan.
Căpitanul Nelson Soares de Oliveira roşu la faţă, cu mâinile
legate la spate intră în timonerie şi începu să zbiere că a fost atacat de piraţi
cerând imperativ să fie dezlegat şi piraţii să părăsească nava.
- Blăjan, zâmbind îl întrebă dacă este
adevărat că nava avea Trabzonul ca port de destinaţie pentru descărcare.
- Aţi primit actele şi vă puteţi
convinge că aşa este, spuse căpitanul, rostogolind nişte ochi furioşi.
În acel moment, Stănilă îi înmână lui Blăjan
un teanc de acte la vederea cărora căpitanul şi secundul se albiră la faţă.
- Domnule Lt-cmd, aceste acte au fost găsite
în casa de bani din cabina căpitanului.
Blăjan le cercetă şi apoi spuse:
- În conformitate cu aceste acte care
poartă sigla şi semnătura armatorului dvs., portul de destinaţie şi descărcare este
Batumi, portul unei ţări aflată în război cu patria mea. Deoarece sunteţi în
slujba inamicului, nava şi încărcătura se confiscă. Dvs. şi echipajul sunteţi
arestaţi, iar soarta voastră va fi stabilită în justiţie.
Cargoul “S/S Araucaria” aflat la
comanda lui Blăjan, porni încet, schimbă de cap şi flancat de Vultur şi de
Zăgan porni spre Constanţa cu viteza maximă. A doua zi dimineaţa intrară în
portul Constanţa, unde echipajul fu debarcat iar o comisie inventarie întreaga
încărcătură. Peste câteva zile un reprezentant al Kriegsmarine înaintă St. M.
al Marinei o cerere pentru cumpărarea navei, pentru a fi folosită în efortul de
război. Tranzacţia a fost aprobată iar nava sub un alt nume încărcată cu
armament s-a îndreptat spre Crimeea. Nu a vut viaţă prea lungă, peste vre-o
patru luni a fost scufundată în timpul
unui atac aerian sovietic. Din echipaj doar căpitanul şi secundul au
fost condamnaţi la câte patru ani închisoare. După 23 August, autorităţile
sovietice nu au acordat atenţie cererilor de eliberare, ba ma mult cei doi au
mai făcut doi ani de închisoare suplimentari undeva în Siberia. Ca ultimă
informaţie, Germania nu a achitat nici-odată nota de plată aferentă cumpărării
navei, suma adăugându-se la cele peste 19 miliarde de Euro fără dobânzi
calculate, pe care Germania le datorează României şi în ziua de azi.
Aflând de capturarea cargoului, Lavrenti
Beria şeful NKVD, a a avut o asemenea criză de furie încât a început să tragă
cu pistolul în birou, subalternii din încăperile aproapiate făcând pe ei de frică.
L-a chemat pe şeful directoratului operaţii economice şi după ce l-a înjurat
bine a dat dispoziţie să fie arestat şi expediat de urgenţă în Siberia. Ne-având
un om mai bine pregătit, după trei luni l-a adus înapoi şi l-a repus în post. A
avut grijă ca Stalin să nu afle niciodată de paguba suferită.
22 Ianuarie 2020
Urmează:
Concediu prelungit.
Urmaresc cu interes aceasta povestea. Felicitari pentru maniera in care povestiti ! Astept cu nerabdare un nou capitol.
RăspundețiȘtergereMultumesc pentru apreciere.
RăspundețiȘtergere