“ O luptă-i viaţa ,deci te luptă,

Cu dragoste de ea, cu dor.

Nimic nu-i mai de râs ca plânsul,

In ochii unui luptător”

(Gh. Coşbuc)

CUVÂNT ÎNAINTE

    L-am cunoscut pe amiralul Vasile J. în urmă cu mulţi ani. Ne-am simpatizat de la început şi am devenit prieteni. Pe parcursul întâlnirilor noastre la “o cafea şi-un coniac mic” am avut ocazia să ascult povestea vieţii sale. Cu câteva luni înaintea dispariţiei mi-a înmânat câteva caiete cu însemnări din aventuroasa-i viaţă. După mulţi ani m-am gândit să aştern pe hârtie totul, să rămână şi pentru viitor amintirea acestui marinar de elită şi faptele sale de arme. Un român patriot care dacă ar fi fost prins după 23 August 1944  ar fi fost condamnat la ani grei de gulag de regimul criminal sovietic.  Un om care peste ani ajuns în marina unei alte ţări, a repus pe picioare marina militară şi datorită calităţilor sale a fost avansat până la gradul de amiral şi decorat cu cele mai înalte distincţii.

   În multe ţări ca Marea Britanie, USA, Franţa şi chiar Rusia, literatura de război a fost şi este bogată. S-au scris zeci de cărţi despre faptele de arme ale marinarilor. În România acest fenomen lipseşte. Într-un fel este explicabil, tovarăşii de până în `89 nu puteau permite ca lumea să afle ce înfrângeri serioase au suferit “eroicii” marinari sovietici şi nu au avut nici-un interes să se afle că în România au existat eroi adevăraţi care au luptat şi şi-au dat viaţa pentru patrie.    
   Dar este inexplicabil dece după 1990 nu s-a găsit nimeni să scrie asemenea cărţi. Probabil pentru-că adevăraţii marinari au trecut de mult în nefiinţă iar dacă există ceva scrieri, acestea zac uitate în vre-un fund de sertar.
   Scrierile despre faptele de arme ale marinarilor români în timpul celui de al doilea război  mondial, sunt extrem de puţine şi lacunare. Marinarii români s-au purtat vitejeşte şi au dat mult de furcă agresorului sovietic cu toate că acesta era superior ca număr de nave.
    Flotila sovietică de la Dunăre era formată din 64 nave de luptă, din care 5 monitoate şi flotila 2-a cu 28 vedete torpiloare G5, 9 hidroglisoare înarmate şi peste 35 nave auxiliare. La care se adăuga sprijinul aerian de la trei escadrile de aviaţie de bombardament şi vânătoare. Pierzând o mulţime de nave, la 19 iulie 1941, flota fluvială sovietică a fost retrasă de pe Dunăre, transferată pe Nipru şi apoi a fost desfiinţată ca unitate. 


Hidroglisor sovietic înarmat pe Dunăre - 1940
(Notă: Flota fluvială sovietică dispunea de câteva zeci de hidroglisoare cu coca din lemn, înarmate cu o mitralieră AA binată calibru 7,62mm, putea dezvolta o vteză maximă de 60 Km/h. Datorită fragilităţii cele de pe Dunăre au fost scufundate aproape toate de artileria de la Periprava.)

   Dar să revin. Am găsit o singură persoană apropiată familiei, care cu condiţia anonimatului mi-a relatat câteva aspecte din viaţa lui Vasile, mai ales din perioada  copilăriei şi şcolii. Am reuşit să dau de  unul din foştii radiotelegrafişti ai navei întors şi el din exil, de la care am primit multe informaţii foarte interesante, despre viaţa la bord şi unele operaţiuni militare. Deasemeni am căutat şi găsit câţi-va pescari în vârstă din Sulina şi Sf.  Gheorghe care şi-au adus aminte de acele vremi şi mi-au relatat fapte interesante.
   Din păcate planurile vedetei - un model experimental, s-au pierdut, iar fotografii nu am găsit. Astfel, pentru descrierea tehnică m-am bazat pe însemnările şi datele furnizate de amiralul Vasile J. şi din câte-va surse locale din zonă. Fotografia prezentată este a unei vedete rapide din aceiaşi epocă, care corespunde cel mai mult cu imaginea vedetei “NMS VR7”, devenită după botez  “NMS Vulturul”. Iar cei mai exigenţi sau curioşi, vor găsi în Addenda date tehnice despre vedetă şi echipaj.
   Atrag atenţia cititorilor, că orice asemănare între personajele povestirii şi persoane în viaţă este absolut întâmplătoare. Fac excepţie personajele istorice care vor apare din când în când pe parcursul naraţiunii. Toate cele relatate se bazează pe informaţii şi fapte reale din punct de vedere istoric dar multe nume şi indicative de nave inamice nu corespund celor existente atunci fiind modificate din motive evidente. Capitolele din povestea acţiunilor vedetei “NMS Vulturul” şi a echipajului său nu sunt neapărat în ordine cronologică.

   Oricum, luaţi această scriere drept ceeace este - o poveste.

- ... -

Vasile V. Giurgiu


Notă: Puteţi arunca o privire asupra personajelor povestirii cu un click aici:   Personaje
Tot aici se găsesc explicaţii asupra unor abrevieri care nu apar în Dicţionarul marinăresc.

Nota 2: Pentru termenii marinăreşti întâlniţi, puteţi consulta dicţionarul:

Dicţionar de termeni marinăreşti.

Notă importantă:
În privinţa literelor î şi â, autorul foloseşte ortografia recomandată de Academia Română.
Autorul consideră recomandarea Institutului de Filologie Al. Philippide din Iaşi drept greşită şi dăunătoare limbii şi literaturii române.


 #tags: #amiral  #vultur #dunare #marinar #vedetă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu