CUVÂNT ÎNAINTE
L-am cunoscut
pe amiralul Vasile J. în urmă cu mulţi ani. Ne-am simpatizat de la început şi
am devenit prieteni. Pe parcursul întâlnirilor noastre la “o cafea şi-un coniac mic” am avut ocazia să ascult povestea vieţii sale. Cu
câteva luni înaintea dispariţiei mi-a înmânat câteva caiete cu însemnări din
aventuroasa-i viaţă. După mulţi ani m-am gândit să aştern pe hârtie totul, să
rămână şi pentru viitor amintirea acestui marinar de elită şi faptele sale de
arme. Un român patriot care dacă ar fi fost prins după 23 August 1944 ar fi fost condamnat la ani
grei de gulag de regimul criminal sovietic. Un om care peste ani ajuns în marina unei alte
ţări, a repus pe picioare marina militară şi datorită calităţilor sale a fost avansat până la gradul de amiral şi
decorat cu cele mai înalte distincţii.
În multe ţări ca Marea Britanie, USA, Franţa
şi chiar Rusia, literatura de război a fost şi este bogată. S-au scris zeci de
cărţi despre faptele de arme ale marinarilor. În România acest fenomen
lipseşte. Într-un fel este explicabil, tovarăşii de până în `89 nu puteau
permite ca lumea să afle ce înfrângeri serioase au suferit “eroicii” marinari
sovietici şi nu au avut nici-un interes să se afle că în România au existat eroi
adevăraţi care au luptat şi şi-au dat viaţa pentru patrie.
Dar este inexplicabil dece după 1990 nu s-a
găsit nimeni să scrie asemenea cărţi. Probabil pentru-că adevăraţii marinari au
trecut de mult în nefiinţă iar dacă există ceva scrieri, acestea zac uitate în
vre-un fund de sertar.
Scrierile
despre faptele de arme ale marinarilor români în timpul celui de al doilea
război mondial, sunt extrem de puţine şi
lacunare. Marinarii români s-au purtat vitejeşte şi au dat mult de furcă agresorului
sovietic cu toate că acesta era superior ca număr de nave.
Flotila sovietică de la Dunăre era formată din 64 nave de luptă, din care 5 monitoate şi flotila 2-a cu 28 vedete torpiloare G5, 9 hidroglisoare înarmate şi peste 35 nave auxiliare. La care se adăuga sprijinul aerian de la trei escadrile de aviaţie de bombardament şi vânătoare. Pierzând o mulţime de nave, la 19 iulie 1941, flota fluvială sovietică a fost retrasă de pe Dunăre, transferată pe Nipru şi apoi a fost desfiinţată ca unitate.
Flotila sovietică de la Dunăre era formată din 64 nave de luptă, din care 5 monitoate şi flotila 2-a cu 28 vedete torpiloare G5, 9 hidroglisoare înarmate şi peste 35 nave auxiliare. La care se adăuga sprijinul aerian de la trei escadrile de aviaţie de bombardament şi vânătoare. Pierzând o mulţime de nave, la 19 iulie 1941, flota fluvială sovietică a fost retrasă de pe Dunăre, transferată pe Nipru şi apoi a fost desfiinţată ca unitate.
Hidroglisor sovietic înarmat pe Dunăre - 1940
(Notă: Flota
fluvială sovietică dispunea de câteva zeci de hidroglisoare cu coca din lemn,
înarmate cu o mitralieră AA binată calibru 7,62mm, putea dezvolta o vteză
maximă de 60 Km/h. Datorită fragilităţii cele de pe Dunăre au fost scufundate
aproape toate de artileria de la Periprava.)
Dar să revin. Am găsit o singură persoană
apropiată familiei, care cu condiţia anonimatului mi-a relatat câteva aspecte
din viaţa lui Vasile, mai ales din perioada
copilăriei şi şcolii. Am reuşit să dau de unul din foştii radiotelegrafişti ai navei întors
şi el din exil, de la care am primit multe informaţii foarte interesante,
despre viaţa la bord şi unele operaţiuni militare. Deasemeni am căutat şi găsit
câţi-va pescari în vârstă din Sulina şi Sf.
Gheorghe care şi-au adus aminte de acele vremi şi mi-au relatat fapte interesante.
Din păcate planurile vedetei - un
model experimental, s-au pierdut, iar fotografii nu am găsit. Astfel, pentru
descrierea tehnică m-am bazat pe însemnările şi datele furnizate de amiralul
Vasile J. şi din câte-va surse locale din zonă. Fotografia prezentată este a
unei vedete rapide din aceiaşi epocă, care corespunde cel mai mult cu imaginea vedetei “NMS VR7”, devenită
după botez “NMS Vulturul”. Iar cei mai
exigenţi sau curioşi, vor găsi în Addenda date tehnice despre vedetă şi
echipaj.
Atrag atenţia
cititorilor, că orice asemănare între personajele povestirii şi persoane în
viaţă este absolut întâmplătoare. Fac excepţie personajele istorice care vor
apare din când în când pe parcursul naraţiunii. Toate cele
relatate se bazează pe informaţii şi fapte reale din punct de vedere istoric dar multe
nume şi indicative de nave inamice nu corespund celor existente atunci fiind
modificate din motive evidente. Capitolele din povestea acţiunilor vedetei “NMS
Vulturul” şi a echipajului său nu sunt neapărat în ordine cronologică.
Oricum, luaţi această scriere drept ceeace
este - o poveste.
- ... -
Vasile V. Giurgiu
Notă: Puteţi arunca o privire asupra personajelor povestirii cu un click aici: Personaje
Tot aici se găsesc explicaţii asupra unor abrevieri care nu apar în Dicţionarul marinăresc.
Nota 2: Pentru termenii marinăreşti întâlniţi, puteţi consulta dicţionarul:
Dicţionar de termeni marinăreşti.
Notă importantă:
În privinţa literelor î şi â, autorul foloseşte ortografia recomandată de Academia Română.
Autorul consideră recomandarea Institutului de Filologie Al. Philippide din Iaşi drept greşită şi dăunătoare limbii şi literaturii române.
Tot aici se găsesc explicaţii asupra unor abrevieri care nu apar în Dicţionarul marinăresc.
Nota 2: Pentru termenii marinăreşti întâlniţi, puteţi consulta dicţionarul:
Dicţionar de termeni marinăreşti.
Notă importantă:
În privinţa literelor î şi â, autorul foloseşte ortografia recomandată de Academia Română.
Autorul consideră recomandarea Institutului de Filologie Al. Philippide din Iaşi drept greşită şi dăunătoare limbii şi literaturii române.
#tags: #amiral #vultur #dunare #marinar #vedetă
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu