Capitolul XVII
Prima zi de război
21 Iunie 1941 ora 22. Grupul
primeşte o radiogramă cifrată în care era anunţată începerea alarmei generale la ora 23.00.
Toţi să fie gata de luptă. Vasile îl chemă pe căpitanul Genaru şi-i transmise
ordinul Comandamentului. Imediat în toată baza sună alarma, soldaţii se reped
fiecare la posturile lor, sunt scoase husele de pe toate tunurile şi
mitralierele, se instituie camuflajul total. Apoi la câteva minute după miezul
nopţii, a sosit ordinul de ieşire la mare unde Vulturul urma să întâlnească puitorul de mine NMS Regele Carol I, însoţit
de mai vechea cunoştinţă NMS Vijelia
cu care vor asigura siguranţa Puitorului cu sarcina de a mina gurile canalelor Chilia
şi Oceacov. După îndeplinirea misiunii, Vulturul va rămâne să supravegheze
intrarea pe canalul Chilia.
NMS Regele Carol I
(Notă: Nava de pasageri Regele Carol I a
fost construită la şantierele navale din Glasgow - Anglia în anul 1898 pentru
dotarea Serviciului Maritim Român. În anul 1941 pentru nevoile militare nava a
fost rechiziţionată de MRR şi a fost transformată în Puitor de mine. După ce a
executat mai multe misiuni de minare, la 10 Octombrie 1941 la sud de Varna a
lovit o mină lansată de submarinul sovietic L4 şi s-a scufundat.)
În timpul misiunii au primit
vestea intrării României în război contra URSS pentru eliberarea teritoriilor
cotropite în urma pactului criminal Ribbentrop-Molotov. La ora două şi un sfert
a început operaţiunea de minare a canalului Chilia. După o oră au fost minate
şi gurile canalului Oceacov. Vulturul a însoţit puitorul până aproape de
Sulina, apoi s-a întors spre canalul Chilia. Plănuiau să se camufleze pe un mic
canal cu malurile împădurite lângă insula Limba la câteva sute de metri de
barajul de mine, loc binecunoscut de timonierul şef.
Navigând cu motorul silenţios s-au
apropiat de ţintă când se lumina de ziuă. Spre surpriza lor, locul era ocupat.
Un vas de mărimea unui pescador mai mare, era ancorat chiar la gura canalului.
La bord nu se zărea nici-o mişcare. Vulturul cu armamentul pregătit s-a
apropiat încet până au putu vedea toată puntea vasului, încărcată butoaie amarate cu frânghii. La baza rufului
au zărit un soldat care dormea adânc.
- Blăjane, spuse Vasile. Ne apropiem încet bord la bord iar tu cu băieţii
tăi, urcaţi pe vas, anihilaţi santinela şi vedeţi cine mai este acolo.
Pescador
transformat în navă de transport.
Cu toate că apropierea a produs
câteva mici valuri care au clătinat puţin pescadorul, nimeni n-a mişcat la
bord. Blăjan a sărit cu grijă pe punte, s-a apropiat tiptil de santinela care
continua să doarmă şi la pocnit uşurel în cap cu patul pistolului, după care
unul din băieţi i-a pus un căluş în gură şi l-a legat fedeleş. Au deschis încet uşa cabinei şi au văzut alţi patru marinari care dormeau întinşi pe nişte
pături aşternute pe podea, dar i-a năpădit şi un miros puternic de rachiu.
Bravii ostaşi sovietici erau beţi turtă. Până să se desmeticească, au primit şi
ei acelaşi tratament. Unul din ei cu grad de locotenent rostogolea nişte ochi
uluiţi, ne-înţelegând nimic din ce se petrecea. A urcat la bord şi Tavi Puiu-Mami
care i-a explicat locotenentului sovietic că este prizonier de război, apoi a
trecut imediat la controlul documentelor găsite la bord. A aflat că nava „Krasnaia Utka” plecase la ora 15 din Reni cu destinaţia Odesa cu
încărcătură de alimente, cereale şi bumbac iar la ora 21 au ancorat pentru
noapte. Printre alimente erau patruzeci
de butoaie de 100L cu vin şi rachiu. Aşa se explica starea echipajului... Au
trimis o radiogramă cifrată la Comandament privind captura, iar răspunsul a
venit imediat. Nava sovietică cu echipaj minimal românesc va preda prizonierii
Poliţiei Militare la Sulina iar apoi va fi dusă la Sf.Gheorghe. Vulturul va
continua supravegherea gurii canalului Chilia.
Vasile l-a însărcinat pe Blăjan cu
ducerea navei împreună cu doi cercetaşi, un timonier şi un mecanic, apoi au
luat locul navei sovietice şi s-au camuflat cât mai bine sub sălciile de pe mal
şi cu mai multe crengi tăiate. La un moment dat s-au auzit zgomote de artilerie
în partea de vest iar mai multe avioane au trecut în mare viteză spre
Basarabia. Dinspre Odesa au apărut câteva avioane sovietice cu destinaţia
probabilă Constanţa. Au trimis o radiogramă urgentă pentru alertare. În jurul
amiezii a apărut o vedetă torpiloare G5 care naviga cu prudenţă spre ieşirea de
pe braţul Chilia. Au văzut cum a depăşit şirul de mine, a mai navigat câteva
sute de metri în golf, apoi s-a întors spre amonte.
- S-o facem praf d-le Comandant.
Este chiar în gura ţevii...
- Stai blând, l-a liniştit Vasile. E prea măruntă prada. Să vedem de ce a venit
în cercetare.
- Dar cum a trecut de mine?
- Minele nu sunt la suprafaţă iar vedeta are pescaj redus aşa că trece uşor
peste baraj.
- D-le Comandant uitaţi-vă acolo...
Ceva ca un beţişor se vedea plutind pe apă spre golf. Vasile a luat
binoclul, a privit atent şi a spus:
- Cred că este o mină smulsă de
curent. Pentru noi nu este nici-un pericol.
Lucru ce se va dovedi nu tocmai
adevărat. În jurul orei 11 s-a auzit un zgomot de motor dinspre amonte şi a apărut
din nou vedeta G5, care înainta pe aceiaşi direcţie ca prima dată. În spatele
ei o navă mult mai mare, care o urma fidelă.
- După aparenţe este un puitor de mine. Vor şi ăştia să pună un baraj... Ia
uite a trecut de barajul nostru, fără să-l atingă.
Puitorul a înaintat încă câteva sute de metri în golf, precedat de vedetă.
La un moment dat prova i s-a ridicat în sus şi o lumina orbitoare urmată de o
explozie uriaşă a zguduit aerul. Vasile deabia a apucat să strige prin
interfonie:
- Adăpostiţi!
Au urmat şi alte explozii, provocate de minele proprii care săreau în aer şi
o ploaie de resturi s-a abătut asupra Vulturului. Când totul s-a liniştit, pe
apa golfului nu mai era nici urmă de puitor şi vedetă. Doar o mulţime de
resturi pluteau deasupra apei. Dăduseră peste mina care plutea în derivă iar
dezastrul a fost uriaş din cauza minelor de la bord care au explodat şi ele,
iar vedeta torpiloare G5 avea şi ea două torpile. Nu se vedea nici urmă de
supravieţuitori.
- Stabiliţi avariile şi dacă există victime.
- Sala motoarelor.
- Totul în regulă, doar că ne-a
asurzit zdravăn.
- Cabina radio.
- Totul în regulă.
- Şef de echipaj, verifică
puntea.
Şi aşa mai departe pe
compartimente.
Au fost găsite câteva îndoituri ale
pereţilor castelului central şi zgârieturi ale vopselei, un geam spart la
timonerie şi unul la careul ofiţerilor, barca de salvare avea prelata sfâşiată
şi câţi-va colaci de salvare găuriţi. Un mitralior de pe ruf era uşor rănit de
o schijă. Pagubele au fost minore, dar incidentul a lăsat o impresie puternică.
Era război, nu mai era o joacă.
Vasile a trimis o radiogramă la
Comandament şi a primit ordin să se retragă la bază. La câteva ore după
plecarea lor, observarea aeriană a descoperit o navă venită probabil de la
Jibrieni sau Odesa care cerceta locul dezastrului.
- Nu s-a întâmplat mare lucru, o să vă povestesc ceva mai târziu.
- Blăjane cum ai juns? Ai avut probleme?
- Totul a mers bine. Am predat prizonierii la Sulina, unde am fost priviţi
cu ceva invidie pentru captură... Apoi
am ajuns acasă foarte bine.
- E`n regulă. Puiu-Mami v-a face inventarul apoi o să vedem cum procedăm.
Dar mai întâi voi raporta la Comandament întoarcerea cu bine şi voi întreba ce
facem cu captura. Datorită situaţiei, răspunsul
a fost rapid şi scurt. Nava rămâne în
custodie la bază, materialele industrale vor fi trimise la Galaţi iar
alimentele vărsate la proviziile grupului. După efectuarea inventarului,
căpitanul Genaru era în culmea fericirii.
- Ne-am aranjat pe multă vreme. Cu alimentele astea am dat lovitura. Doar
dacă nu le va veni în minte celor de la Comandament să ne oblige să trimitem şi
altora...
- Nu cred, spuse Vasile, acum au alte lucruri mai importante de făcut.
În listă se găsea miere de albine,
unt sărat, untură de porc, slănină, cârnaţi şi şunci afumate, carne de vită,
porc şi pasăre la butoi în saramură, pastramă afumată, cutii cu icre negre, ulei de floarea
soarelui, ulei de dovleac, fructe şi legume uscate, saci cu grâu, secară, porumb, orz şi fasole
boabe, să nu mai spunem de cele 40 de
butoaie pline cu vin şi rachiu. Materialele industriale constau în bumbac, in
şi cânepă ambalate în saci, ceară de
albine, frunze de tutun şi ulei de in. În fundul calei sub marfă, au găsit un
sul conţinând 15 covoare aproape noi şi cum nu apăreau în listă, probabil erau furate
de pe la localnici. Cei de la administrativ au asudat din greu punând în
magazii toată prada.
Toate materialele industriale au
fost trimise la Galaţi cu cele două şalupe fiecare cu câte o barcă la remorcă. Erau
aşa de încărcate încât mai aveau doar o palmă de bordaj până la linia apei.
După venirea serii, baza arăta cam
posomorâtă în lumina palidă a lămpilor de camuflaj. Vasile cu Genaru şi Blăjan
stăteau la un pahar, să deguste marfa confiscată. Toţi trupeţii spre bucuria lor primiseră câte un păhărel cu
rachiu „sovietic”.
Astfel trecu prima zi de război, fără
să afle prea multe ştiri despre linia frontului. La radio Bucureşti se anunţau
doar lupte şi avansări în teritoriul ocupat, conform planului. Nici din
traficul radio nu au aflat cine ştie ce, doar şi-au dat seama că se duceau
lupte grele.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu